دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران در دهه اخیر در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پیشرفت چشمگیری داشته است.

گسترش مراکز فعال در زمینه سلول‌های بنیادی‌ در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  امیر‌علی حمیدیه‌ دبیر ستاد توسعه‌ علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هجدهمین‌ کنگره‌ بین‌المللی پزشکی تولید مثل‌، سیزدهمین کنگره بین‌المللی‌ سلول‌های بنیادی‌ رویان‌ و دوازدهمین‌ سمینار پرستاری و مامایی در پزشکی تولید مثل‌ که امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: ایران در دهه اخیر‌ در زمینه‌ سلول‌های بنیادی‌ و پزشکی بازساختی‌ پیشرفت‌ چشمگیری‌ داشته است و موقعیت‌ جهانی ایران‌ روز به روز‌ بهبود پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌ به دنبال این است که علم و فناوری را در سراسر کشور گسترش دهد، ایران کشور وسیعی است و حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد. رویان‌ بزرگترین‌ مرکز جامعی است که در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند البته ایران به غیر از پژوهشگاه‌ رویان پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلفی نیز دارد.

دبیر ستاد توسعه‌ علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: در ایران چهار مرکز در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی‌ فعالیت می‌کنند که بزرگترین‌ این مراکز‌ پژوهشگاه‌ رویان است که از سال‌های پیش کار خود را آغاز کرده است. سه مرکز دیگر در شهرهای تبریز، شیراز و استان تهران واقع شده‌اند، این مراکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی این شهرها‌ مستقر شده‌اند.

استفاده از سلول‌های بنیادی خون ساز‌ در کشور‌

حمیدیه‌ تأکید کرد: از آنجایی که تعداد محققان، دانشجویان و فعالان حوزه سلول‌های بنیادی‌ و پزشکی بازساختی‌ روز به روز در حال افزایش است، نیاز داریم یک گستردگی و پراکندگی منابع در سراسر ایران‌ ایجاد کنیم‌.

وی تصریح کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی خونساز‌ در کشور‌ سابقه 25 ساله دارد، علم استفاده از سلول‌های بنیادی‌ از پایه به بالینی‌ در حال ترجمه است که در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز‌ سال هاست‌ که این ترجمه انجام می شود و اکنون وارد مرحله بالینی‌ شده است.

حمیدیه‌ با بیان اینکه در یک یا 2 سال گذشته دانش سلول های بنیادی در بخش پوست و مو  از مرحله آزمایشگاهی وارد بخش بالینی شده است، یادآور شد: امسال این علم در زمینه استخوان و غضروف‌ و در چند سال آینده در زمینه اعصاب‌ وارد بازار مصرف‌ برای بیماران می‌شود. علم و فناوری نافع‌ است که مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند بنابراین‌ صرف هزینه‌های زیاد‌ در زمینه‌های تحقیقاتی‌ بدون کاربردی‌ شدن آنها چندان سودمند نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار