حمایت معاونت علمی از ۷۰۰ پژوهشگر مقیم خارج/ افزایش پیوند سلول‌های خون رسان به هزار مورد

حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از ۷۰۰ پژوهشگر مقیم خارج کشور، میزان پیوند سلول‌های خون‌رسان در کشور به ۱۰۰۰ مورد در سال رسید از اخبار مهم معاونت علمی است.

معاونت در هفته‌ای که گذشت
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از ۷۰۰ پژوهشگر مقیم خارج کشور، میزان پیوند سلول‌های خون‌رسان در کشور به ۱۰۰۰ مورد در سال رسید و حمایت ۱۰ ساله از رساله‌های کاربردی دکتری از مهم‌ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.


حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از ۷۰۰ پژوهشگر مقیم خارج کشور 
سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: در این دوره از نمایشگاه ۴۰ شرکت در بخش استارت آپ‌های ایرانیان خارج از کشور حضور دارند و ۷۰۰ نفر از محقققان ایرانی ساکن خارج از حمایت ما برخوردار شده اند.

وی بیان کرد: این امر موجب شده تا محققان به جای آنکه عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شوند، در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت شوند که تاکنون نمونه‌های موفقی از این شرکت‌ها را عرضه کرده‌اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به محصولات و خدمات فناورانه عرضه شده از سوی این شرکت‌ها اظهار داشت: در حال حاضر دانش جدید از خارج از سوی کسانی که در آزمایشگاه‌های معتبر دنیا زیر نظر اساتید معروف کار کرده‌اند، به کشور وارد شده است که این امر موجب شده اشتغال جدیدی در کشور ایجاد شود.

میزان پیوند سلول‌های خون‌رسان در کشور به ۱۰۰۰ مورد در سال رسید 
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: هم اکنون در همه جهان این موضوع اثبات شده که افزایش طول عمر و افزایش عمر سلولی بدون بهره مندی از سلول‌های بنیادی میسر نیست.  
 
وی با تاکید بر جایگاه سلول‌های بنیادی در کشورمان افزود: طی ۴۰ ساله گذشته و همگام با پیشرفت‌های کشورمان هم‌پای جهان در این زمینه هم اکنون درمان این بیماری از صفر به میزان ۷۰ درصد علاج قطعی رسیده است و آنقدر سرعت پیشرفت جهان در فناوری‌های سلول‌های بنیادی زیاد بوده که این رشد به حوزه‌های مهندسی پزشکی بازیافتی، ژن درمانی کشورمان نیز وارد شده است.  
  
حمیدیه ادامه داد: نظام سلامت کشورمان طی چند سال اخیر در حوزه سلول‌های بنیادی به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته به گونه‌ای که نه تنها در این زمینه از غافله‌ علمی جهانی عقب نمانده‌ایم بلکه هم اکنون در فناوری‌های سلول‌های بنیادی به رتبه پانزدهم جهانی دست یافته‌ایم و هم اکنون ایران در رنک ۱۵ جهان قرار دارد، شرایطی که باعث شد حتی گوی سبقط را در این زمینه از رژیم اشغالگر قدس نیز برباییم.  

حمایت ۱۰ ساله از رساله‌های کاربردی دکتری 
نصرت الله ضرغام رییس بنیاد علم ایران گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران از تحقیقات میان رشته‌ای به صورت فراگیر حمایت همه جانبه مالی و تجهیزاتی انجام می‌دهد که در این راستا با هیچ گونه محدودیتی رو به رو نیست.

وی عنوان کرد: با هدف گرنت هم افزایی پروژه‌های مختلفی را تعریف کردیم و از رساله دکتری که در چهار چوب اولویت‌ها باشد با هدف توسعه و تبدیل آن به محصولات حمایت خوبی انجام می‌شود.

رییس بنیاد علم ایران تاکید کرد: از پروژه‌های کاربردی و مورد نیاز بازار و کشور به مدت ۱۰ سال حمایت مالی و حتی کاری می‌شود و از محققان همکاری‌های خوبی در زمینه اجرای طرح‌های کلیدی و مهم شان صورت می‌گیرد.


ماهواره هاى مکعب دانشجویان ایرانى سر از فضا در مى آورند 
محسن بهرامی معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران گفت: با تلاش همکاران سازمان فضایی ایران در جلسه اخیر سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) مصوب شد که مسابقه ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی، بخشی از فعالیت‌های این سازمان قرار گیرد و پس از پایان مسابقات، ماهواره ساخته شده توسط تیم برتر توسط پرتاب گرهای این سازمان یا پرتابگرهای داخلی به فضا فرستاده شود.

وی هدف از برگزاری این مسابقات را اشاعه فعالیت‌های فضایی میان دانشجویان و دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک دانست و تصریح کرد: از همکاران سازمان فضایی و معاونت فناوری فضایی می‌خواهیم که دور دوم این مسابقات را شروع کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار