رئیس مرکز پژهش‌های مجلس گفت: دولت مستمری را به صورت مستقیم به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند که خلاف قانون است.

پرداخت مستقیم مستمری به حساب سرپرستان خانوار خلاف قانون استبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بعد از ارائه گزارش فتاح رئیس کمیته امداد خمینی (ره)‌در صحن علنی امروز (دوشنبه 6 شهریور ماه) با بیان اینکه خانه ملت همیشه نگاه ویژه‌ای به کمیته امداد داشته است، گفت: در برنامه ششم توسعه  مواد 93 و 94 به عنوان کلیدی‌ترین مسائل برای کاهش آسیب‌ها و افزایش مستمری‌بگیران تحت پوشش کمیته امداد پرداخته است. 

وی افزود:‌ کاهش آسیب‌ها، توانمندسازی محرومان و همچنین خروج آن‌ها از چرخه حمایت همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، لذا مقوله‌ای به عنوان اشتغال مطرح می‌شود که کمیته امداد بدون آنکه وظیفه ذاتی‌اش باشد به آن پرداخته است.

رئیس مرکز پژهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی عدم سنخیت آموزش با اشتغال است، تصریح کرد:‌ مجلس برای ایجاد اشتغال محرومان قدم‌های خوبی برداشته و وام خوداشتغالی را به 2 هزار و 100 میلیارد تومان افزایش داده است.

جلالی اظهار داشت:‌ همچنین مجلس برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه برای رفع محرومیت از مناطق محروم و روستایی قرار داده که مقداری از این رقم به کمیته امداد امام خمینی (ره) اختصاص داده شده است.

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار داشت: بر اساس آمار با اجرای طرح بیش از 200 هزار شغل برای سرپرست خانوار از سوی کمیته امداد ایجاد شده که 60 هزار نفر یا خانوار از چرخه حمایتی به این دلیل خارج شده‌اند.

وی تاکید کرد: کمیته امداد باید از بانک‌های اطلاعاتی سایر دستگاه‌ها مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها بهره‌گیری کند که البته خانم رهبر در این رابطه اعلام داشت که مدت‌هاست از این بانک‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود.

رئیس مرکز پژهش‌های مجلس با بیان اینکه سیاست‌های  اشتغال‌زایی کمیته امداد باید همراستا با سیاست‌های کلی کشور باشد، اذعان داشت:‌ کمیته امداد در بحث بیمه اجتماعی هم اقداماتی انجام داده است که مقداری نقصان قانونی وجود دارد و با امضای تفاهم‌نامه‌ای قرار است مرتفع شود.

جلالی گفت: کمیته امداد امام خمینی همچنین برای ساخت مسکن افراد تحت پوشش این کمیته با سپاه پاسداران قراردادی را امضا کرده و 2 هزار و 270 میلیون ریال هم برای آن بودجه مدنظر قرار داده شده است اما در همین پردیس‌ها حدود 700 هزار مسکن اضافه وجود دارد که کمیته امداد می‌تواند با دولت در این زمینه کار کند.

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار داشت: مجلس بر اساس تبصره  14 بودجه سال 96 در راستای ماده 79 برنامه ششم توسعه اقدام کرده است تا مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد اضافه شود که این افزایش مستمری شاید 2 مشکل را در پی داشته باشد. 

وی با اشاره به این دو موضوع گفت:‌ با افزایش مستمری مددجویان باید بپذیریم زمینه رفتن به سمت اشتغال به  ویژه در قسمت روستایی کمتر می‌شود و موضوع دیگر آنکه دولت این مستمری را به صورت مستقیم به حساب سرپرست خانوار واریز می کند که خلاف قانون است و باید از طریق دستگاه‌های مرتبط پرداخت شود زیرا برخی سرپرست‌های خانوار معتاد یا زندانی هستند. 

 انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار