رئیس کمیته امداد گفت: سبک زندگی مسئولان نباید با محرومان و فقرا فاصله زیادی پیدا کند و مسئولان باید از منازل افراد تحت پوشش سرکشی کنند.

رویکرد کمیته امداد استفاده از روش‌های نوین الکترونیک است/سبک زندگی مسئولان نباید فاصله زیادی با محرومان پیدا کندبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پرویز فتاح رئیس کمیته امداد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه حدود 28 ماه از انتصاب بنده از سوی مقام معظم رهبری در کمیته امداد می‌گذرد، اظهار داشت: ما با اساسنامه جدید کارمان را آغاز کردیم و در حکم رهبر معظم انقلاب تکیه اصلی کمیته امداد به کمک‌های کمی و کیفی مردمی قلمداد شده است اما در کنار آن در نقش قوای سه‌گانه بر پشتیبانی همه‌جانبه از مأموریت‌های کمیته امداد تأکید شده است.

وی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به جهت افزایش مستمری مددجویان در بودجه سال 96 گفت: همچنین لازم است مراتب تقدیر خود از نمایندگان را به جهت تصویب مواد متعددی در حمایت از این اقشار در برنامه ششم توسعه اعلام کنم.

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: لازم است از رئیس جمهور و معاون اول ریئس جمهور که علیرغم همه تنگناهای مالی از فروردین ماه تاکنون این مصوبه را به صورت کامل اجرا کردند تشکر کنم و خواهش کنم که آخرین فراز این مصوبه مهم را با واریزی آن مبالغ به حساب مستمری به جای یارانه‌ها تکمیل کنند.

فتاح متذکر شد: در سال 95 حدود 97 درصد از ردیف اعتباری کمیته امداد توسط دولت پرداخت شده  است یعنی برداشت ما این است که دولت با وجود همه تنگناهای مالی وظیفه خود را به درستی انجام داده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه درآمدهای مردمی ما سال گذشته 50 درصد ر شد داشته است و به هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است، اظهار داشت: این مسئله شاخص خوبی برای نشان دادن افزایش اعتماد عمومی است لازم است بگوییم در کمیته امداد تخفیف اعتبارات محروم و مرزی در اولویت است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ساختمان دفتر مرکزی کمیته امداد را از سوهانک به میدان آزادی منتقل کردیم، گفت: در سال گذشته با حمایت مجلس و دولت موفق شدیم 10 درصد  از آمار تحت پوشش را برای اولین بار که معادل 175 هزار خانواده است، کم کنیم.

فتاح افزود: در سال گذشته درر راستای چابک‌سازی سازمانی نسبت به پالایش نیروی انسانی و افزایش سطوح مدیریتی و حذف تشکیلات اداری زائد توانستیم حداقل 20 درصد کمیته امداد را کوچک‌تر کرده و هزینه‌ها را کاهش دهیم و در نتیجه منابع به سمت جامعه هدف یعنی نیازمندان سوق داده شد و تعداد مددکاران بدون آنکه نیروی جدیدی را جذب کنیم چون خط مقدم ما هستند از هزار و 900 به 4 هزار نفر رسید.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه همه خانواده‌های تحت پوشش از دفترچه‌های بیمه درمان در شهر و روستا استفاده می‌کنند، تصریح کرد: 300 هزار خانواده که اکثرا سرپرست آنان بانوان هستند از بیمه تأمین اجتماعی یا روستاییان و عشایر بهره‌مند هستند که اقدام بسیار مهمی است و در تمام خانواده‌های تحت پوشش از سال 94 تاکنون آنان را تحت پوشش  بیمه حوادث قرار دادیم.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون خانواده با سرپرستی خانم‌ها تحت پوشش کمیته امداد هستند، اظهار داشت: متوسط دریافتی هر یتیم در ماه 140 هزار تومان است که این مسئله نشان‌دهنده اقبال عمومی مردم به طرح‌های کمیته امداد است.

فتاح متذکر شد: در تبصره بودجه سال 95، هزار میلیارد وام قرض‌الحسنه بانکی برای اشتغال داشتیم که ما هزار و 100 میلیارد جذب کردیم یعنی 110 درصد و 300 میلیارد تومان هم از منابع امدادی که ما اضافه کردیم به 102 هزار خانواده وام اشتغال پرداخت کردیم.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: در بودجه سال 96 دو هزار و 100 میلیارد تومان منابع بانکی اشتغال برای کمیته امداد مبذول شده است که امیدواریم بتوانیم به منابع امدادی بیش از 140 هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

وی با  اشاره به تصویب لایحه برداشت یک  و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و  مناطق محروم گفت: درخواست ما از مجلس و دولت این است که سهم ویژه‌ای را برای کمیته امداد مبذول کنند تا  حقوق این اقشار نیازمند محفوظ بماند.

فتاح با تأکید بر اینکه کمیته امداد در ایجاد فقر نقشی ندارد و تنها متولی امور نیازمندان است، اظهار داشت: باید ما ریشه‌های فقر را شناسایی کنیم و همه ارکان نظام باید نسبت به مسئله فقر حساس باشند و برای حل آن اهتمام ورزند.

رئیس کمیته امداد ادامه داد : درمان اصلی فقر رونق اقتصادی کشور و افزایش درآمد سالانه هر ایرانی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق  کالا است که باید در اولویت کاری دولت دوازدهم  و مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حول رسیدگی به محروم یک نفاق ملی شکل گرفته است، اظهار داشت: همه مسئولان در رسیدگی به فقرا و نیازمندان توافق دارند و کمیته امداد در تقویت این عزم ملی خود را مسئول می‌داند.

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد مؤسسات خیریه را رقیب خود  نمی‌داند و راه تعامل را در پیش گرفته است، گفت: اما نحوه دادن مجوز‌های بی‌رویه و عدم کنترل و نظارت بر این موسسات هشداری برای همه ما است و نیازمند تجدید نظر است.

رئیس کمیته امداد با تأکید بر اینکه تمام سعی کمیته امداد پاسخگویی و شفاف عمل کردن است گفت: علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور و دیوان  محاسبات که بازرس و ناظر کارهای ما هستند، شرکت مفید راهبر که یک شرکت تخصصی در حسابرسی و بازرسی است و معاونت نظارت و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در همه حال ناظر بر احوال و کارهای کمیته امداد هستند.

وی با بیان اینکه کار کمیته امداد تؤامان پیشگیری و درمان است، اظهار داشت: اگر چتر تأمین اجتماعی  را در ابعاد مختلف توسعه دهیم به طور طبیعی آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و با توجه به گستره فقر در کشور مدیریت امداد به روش سنتی امکان‌پذیر نیست و استفاده از روش‌های نوین برای امداد الکترونیک رویکرد ما است.

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد جای دائمی برای ماندن افراد نیازمند نیست بلکه یک اورژانس اجتماعی است، گفت: همه باید در تفهیم این موضوع کمیته امداد را یاری کنند و ما برنامه روشنی برای ادامه مسیر داریم.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه محرومان و نیازمندان حامی نظام هستند، اظهار داشت: این افراد همواره و در جاهایی که نظام نیاز به فداکاری دارد پای کار هستند و به سهولت قانع می‌شوند و متواضع هستند و کار امداد حاشیه نیست بلکه متن نظام و انقلاب است و این افراد محروم ضامن امنیت کشور هستند.

وی ادامه داد: سبک زندگی مسئولان نباید با محرومان و فقرا فاصله زیادی پیدا کند و مسئولان باید از منازل افراد تحت پوشش سرکشی کنند.

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد فراقومی، فرامذهبی و فراجناحی عمل می‌کند، اظهار داشت: از رئیس سازمان صدا و سیما که در راستای توسعه فرهنگ امداد و احسان تیزرها و فیلم‌های تبلیغاتی پخش کردند، تشکر می کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار