به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛زهرا محمدی در رابطه با اوقات فراغت نوجوانان افزود: نبود برنامههای سالم و متنوع برای پر کردن اوقات فراغت بهویژه در فصل تابستان، آمار بزهکاری و رفتارهای ناهنجار اجتماعی در بین این قشر را بهشدت افزایش خواهد داد درواقع این ناهنجاریها نتیجه حضور در برنامههای محفلی و همنشینی با دوستان نامناسب بروز پیداکرده که درنهایت برخی از آنها را در دام خود گرفتار خواهد کرد.
این کارشناس حوزه تربیتی با اشاره به اهمیت توجه به علایق نوجوان در انتخاب برنامههای اوقات فراغت خود گفت: برخوردی متعادل در توجه به علایق نوجوان زمینهها و بستر مناسبی را برای او فراهم خواهد کرد، اما متأسفانه والدینی هستند که بدون توجه به علایق کودک، نوجوان و یا حتی جوان خود، کلاسهای درسی، هنری، ورزشی، اردو و... را برای آنها تجویز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن میکنند که این خود باعث عدم استقبال آنها بهویژه نوجوانان میشود.
به گفته این مشاور تربیتی از طرفی توجه زیادی والدین و از سویی دیگر بیتوجهی برخی از آنان و مسئولان ذیربط نسبت به برنامهریزی اوقات فراغت نوجوان که میتوانست منشاء پیشرفت و ترقی او باشد، سبب تباهی و سقوط وی شود و بدتر آنکه اگر امروز نتوانیم اوقات فراغت فرزندان خود را بهطور صحیح مدیریت کنیم، نوجوان ما برای تخلیه هیجانات خود از دنیای واقعی جداشده و به دنیای مجازی که خود منشاء افزایش آسیبپذیری فرد در برابر انحرافات است روی میآورد.
وی با اشاره به محصور نبودن اوقات فراغت در ایام تابستان عنوان کرد: البته نباید فراموش کرد که اوقات فراغت فقط مخصوص ایام تابستان نیست، بلکه با در نظر داشتن نیاز به اوقات فراغت، برای تخلیه هیجانات سرشار این دوران در طول سال، همچنین دور کردن انرژیهای منفی از این طریق، درواقع با عمل به این برنامه دور کردن نوجوان را از آسیبهای اجتماعی و انحرافات ناشی از آن را در پی خواهیم داشت.
محمدی با علم به این موضوع که اوقات فراغت در طول عمر انسان جریان دارد افزود: متأسفانه این تصور غلط که اوقات فراغت تنها محصور و مخصوص ایام تابستان است تنها در کشور ما وجود دارد. این در حالی است که جاری بودن موضوع فراغت در طول عمر انسان امری ثابتشده است، بنابراین در همه ایام سال باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.
این مشاور تربیتی با اشاره به فعالیتهای سازمانهای مختلف در خصوص اوقات فراغت خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که در این استان سازمانهای مختلفى ازجمله کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و کانونهای فرهنگی مساجد با برگزارى انواع مسابقات حضورى و کتبى و کلاسهاى آموزشى در زمینههای هنرى و مذهبى مثل داستانسرایی، شعرخوانی، هنرهاى تجسمى، هنرهاى نمایشى و ... در این زمینه فعالیت و از پی آن عدهای از جوانان را جذب میکنند.
ناصر حمزهای گفت: با اشاره به برنامههای آموزش و پرورش بهعنوان متولی اصلی جامعه هدف، در فصل تابستان برای غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان ، در همه مدارس استان قم پایگاههای تابستانی دایر شده و متناسب باعلاقه دانش آموزان برنامههایی ارائه میشود.
وی تصریح کرد:بابیان اینکه 250 پایگاه و بیش از 100 رشته در سطح استان برای غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیدهشده است، این پایگاهها شامل کانونهای فرهنگی و تربیتی، دارالقرآنها، سالنهای ورزشی، استخر، پژوهش سراها، خانه علوم و فنون، مدارس، اردوگاهها و سینماهاست.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم افزود: دانش آموزان در 12 رشته اصلی قرآن و عترت، فرهنگی هنری، علمی پژوهشی، ورزشی، اردوهای گردشگری، توانمندسازی، مهارتآموزی و کارورزی، عمران و سازندگی، فضای مجازی، برنامههای معرفتی، اوقات فراغت استثنایی و رویدادهای فرهنگی مثل برپایی نمایشگاه و نشستهای دانشآموزی شرکت میکنند.
حمزهای با اشاره به تعداد دانش آموزان تحت پوشش برنامههای اوقات فراغت در سال گذشته عنوان کرد: در سال گذشته حدود 42 هزار دانشآموز تحت پوشش برنامههای اوقات فراغت تابستانه قرار گرفتند و امسال نیز با فعالیتهایی که انجامشده، پیشبینی افزایش تعداد، به بیش از 47 هزار دانشآموز را خواهیم داشت، تا در ماههای تابستان روزهای بانشاط و مفیدی را برای دانش آموزان رقم بزنیم.
وی یادآورشد: با اشاره به برگزاری جشنوارههای فرهنگی و تربیتی، مسابقات قرآن و معارف اسلامی و همچنین اردوهای زیارتی و سیاحتی در طول تابستان ،یکی از مهمترین برنامههای اوقات فراغت دانش آموزان بحث قرآن و عترت و فعالیت 14 پایگاه قرآنی است بهگونهای که در سال تحصیلی گذشته بیش از 100 هزار دانشآموز با شرکت در این دورهها استعدادیابی شده و از این تعداد 2800 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند.
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم، درواقع این دورهها بهمنظور بازآموزی موارد ارائهشده در رشتههای مختلفی چون روخوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر و مفاهیم،تاریخ اسلام و آشنایی با سیره اهلبیت (ع) انجام میشود، تا دانش آموزان با آمادگی بیشتری در مسابقات سطح کشوری حضور پیدا کنند.
حمزهای بیان کرد: با اشاره به تنوع رشتههای مختلف در کانونهای فرهنگی، هنری و سالنهای ورزشی طرح اوقات فراغت،در اجرای این برنامهها سعی شده، تنوع در برنامهریزی برای رشتههای مختلف را مدنظر قرار دهیم، تا دانش آموزان در بخشهای مختلف هنری و مهارتآموزی بر اساس علاقه و بدون محدودیت و هیچگونه مشکلی رشته موردنظر خود را انتخاب کنند.مدیریت صحیح و برنامهریزی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان از بروز ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی پیشگیری خواهد کرد.
انتهای پیام/ح