منطقه قراویز در سرپل ذهاب زیستگاه گونه ای از آهوی منحصر بفرد ایرانی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ آهوان منحصر به فرد قراویز در منطقه ای بکر سکنی گزیده اند ،این آهوان بازمانده از نسلی هستند که سال ها پیش چشمانشان از دو چیز هراسناک بود یکی جنگ و دیگری انقراض نسلشان ..

دیگر از استرس و نگرانی آن روزها خبری نیست، جنگ تمام شد و تلاش ها برای حفاظت از این گونه منحصر بفرد هم نتیجه داد.

حالا تعداد این آهو ها در این منطقه که روزگاری تنها سه راس بود به بیش از یکهزار  راس می رسد گله هایی از آهو که در دوردست ها می خرامند ، جمعیت شان زیبایی این منطقه را دو چندان می کند و چشم هر بیننده ای را مسحور خود می سازد.

رد پای آهوی منحصر بفرد ایرانی در قراویز

 

قراویز کجاست

اگر از زیستگاهها و مناطق شکار و تیراندازی ممنوع دیگر همچون زله زرد، هشیلان ، نواکوه و  دالاخانی سخنی به میان نیاوریم به منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز می رسیم ، منطقه ای که 3 هزار و 800 هکتار مساحت دارد و بخشی از حوزه استحفاظی شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه است  نام قراویز برگرفته از روستایی در همین نزدیکی است.

رد پای آهوی منحصر بفرد ایرانی در قراویز

 رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب  گفت: در  دشت قراویز علف فراوان  بوده و علاوه بر تپه ماهورهای زیاد آب نیز در تمام فصول سال یافت می شود.

مظفری افزود: چند سالی می شود که وجود چراگاه گوسفندان حوزه  انحصاری آهوان را محدود کرده است اما چون منطقه گرمسیری است بیشتر آهوان ایرانی در فصل سرد به این منطقه می آیند.

با این حال آب و هوای مستعد، پوشش گیاهی وسیع و چشمه‌های دائمی تنها زیستگاه آهوی ایرانی در غرب کشور را منحصر به فرد کرده است.

گردشگرانی که میهمان قراویز می شوند

قراویز هرساله میزبان گردشگرانی از داخل و خارج از کشور است ،  دیدن زیبایی ها و طبیعت بکر ،این گردشگران را از نقاط دور و نزدیک راهی این منطقه می کند.

در روز های گرم آهوان قراویز ارتفاعات را رها کرده و وارد دشت می شوند، و  مسافرانی که از این مسیر عبور می کنند زیبایی این منطقه را در خاطرشان ثبت می کنند .

رد پای آهوی منحصر بفرد ایرانی در قراویز

ویژگی های آهوی منحصر بفرد ایرانی در قراویز

  آهوی ایرانی به لحاظ جثه بزرگتر از آهوی عرب است،  تلاش برای حفظ این گونه منحصر به فرد با جدیت در این منطقه انجام می شود.

رییس اداره محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب گفت"برای حفاظت از منطقه قراویز محیط بانان بطور مستمر از این منطقه سرکشی می کنند .

مظفری افزود: تلاش می شود از آتش سوزی مراتع در این منطقه جلوگیری شود تا زیستگاه این آهوان آسیبی نبیند.

شب های پرستاره قراویز که فرا می رسد مسئولیت محیط بانان در این منطقه هم بیشتر می شود، تاریکی هوا فرصتی است برای بسیاری از کسانی که طمع شکار غزال را در سر می پرورانند و 5 محیط بان ضامن امنیت این آهوان هستند.



انتهای پیام/پ

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.