عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه برای مطالعات باستانشناسی پتانسیل بالایی دارد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛حجت دارابی عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: فراپارینه سنگی و نوسنگی در دره سیمره، زاگرس مرکزی که با هدف مطالعه چگونگی شکل گیری اولین جامعه کشاورز و دامپرور در زاگرس مرکزی با مرکزیت و محوریت کرمانشاه آغاز شده، است.


دارابی  افزود: گروه باستان شناسی دانشگاه رازی از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از اهداف اصلی این گروه تمرکز بر مطالعات میان رشته ای و جدید باستان شناسی است که امروزه ضروری ترین نیاز کشور در این حوزه است.


وی گفت: پروژه مرتبط با بررسی و مطالعه چگونگی تشکیل اولین جامعه کشاورز و دامپرور در زاگرس مرکزی با مرکزیت و محوریت کرمانشاه با حمایت بنیاد و مجموعه دیوید در کشور دانمارک و به صورت مشترک با دانشگاه کپنهاگ دانمارک در طول پنج سال انجام خواهد شد که اولین کاوش های خود را از سال گذشته آغاز کرده است.


عضو هیات علمی دانشگاه رازی افزود:مرحله دوم این پروژه مطابق تفاهم نامه با دانشگاه کپنهاگ در زمینه باستان شناسی درحال اجراست اولین کاوش ها سال گدشته در تپه آسیاب انجام گرفت و امسال در مرحله دوم در تپه معروف گنج دره هرسین انجام می شود.


دارابی  ادامه داد: در کاوش هایی که در گنج دره هرسین آغاز شده به دنبال دستیابی به اطلاعات جدید مرتبط با روند و ماهیت آغاز کشاورزی با استفاده از متدها و روش های جدید در علم باستان شناسی هستیم که چنین روش های در گذشته در دسترس نبوده است.


وی به مفاد تفاهم نامه دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ دانمارک اشاره کرد و گفت: تمرکز بر پروژه پنج ساله باستان شناسی ردیابی تغییرات فرهنگی و محیطی از دوران غارنشینی به روستانشینی در غرب ایران و کرمانشاه، تجهیزات آزمایشگاهی، تبادل استاد و دانشجو در شاخه های میان رشته ای باستان شناسی و برپایی کارگاه های آموزشی از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

 

انتهای پیام/ز

تفاهم نامه دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ دانمارک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.