حجاج برای جلوگیری از گرمازدگی باید وسایل مناسب فصل گرما از جمله چتر سفید با خود به عربستان بیاورند.

حجاج در حال تشرف از چتر سفید برای فرار از گرمازدگی استفاده کنندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان زائران در  سفر معنوی خود به حج ممکن است دوره‌های آب و هوایی گرم شدیدتری را پیش رو داشته باشند؛ از همین رو باید بدانند که چگونه با این مسئله برخورد کنند و همچنین بدانند چه کسانی در معرض بیماری‌های مرتبط با گرما هستند. برخی از افراد از جمله افراد مسن و بالای ۷۵ سال، در معرض آسیب‌های جدی‌تری قرار دارند.

افرادی که بیماری‌های مزمن شدید دارند، مخصوصا بیماران دیابتی، قلبی، تنفسی و مشکلات حرکتی، افرادی که تحت درمان خاصی قرار دارند از جمله افرادی که داروهایی مصرف می‌کنند که باعث تعریق بیشتر و تغییر درجه حرارت بدن‌شان می‌شود (برای مثال داروهای ادرارآور، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهایی که برای مهار تپش قلب و برطرف سازی آنژین صدری و فشارخون کاربرد دارد و داروهای آرام‌بخش)، افراد با مشکلات جدی روحی و روانی، افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند و افرادی که در حال حاضر بیمارند و آب بدن‌شان را از دست‌ داده‌اند؛ کسانی هستند که باید بیشتر به مسئله گرمای هوا توجه داشته باشند

 

 

حجاج در حال تشرف وسایل مناسب فصل گرما با خود بیاورند

حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به مسئله گرمازدگی حجاج اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل گرمی را در پیش رو داریم به خصوص ایام تشریق توصیه می شود حجاج نکاتی که مربوط به گرمازدگی است و مکررا گفته شده است را رعایت کنند.

وی افزود: حجاج در حال تشرف باید وسایلی که مناسب ایام گرما هست را با خود به حج آورند هم چنین داشتن چتر سفید هم می تواند کمک زیادی برای رفع گرمازدگی به زائران کند.

 

توصیه هایی برای رفع گرمازدگی حجاج

حجاج توصیه‌های مدیران کاروان‌ها، پزشکان مجموعه و مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت را حتما باید در نظر داشته باشند. همچنین مصرف زیاد آب و کاهش نوشیدنی‌های قندی و کافئین‌دار، پوشیدن لباس مناسب و خودداری از فعالیت‌های سنگین در دمای بالا از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از مشکل‌ساز شدن گرما می‌توان در نظر داشت. زائران سعی کنند که مقداری نوشیدنی سرد با خود به همراه داشته باشند و از آن استفاده کنند.

 

چه زمانی گرما زدگی رخ می دهد؟

وقتی که بدن زائر بسیار گرم شده باشد، گرمازدگی رخ می‌دهد و در این شرایط بدن شروع به از دست دادن آب یا نمک می‌کند. از علائم رایج گرمازدگی ضعف، احساس بی حالی و از هوش رفتن، سردرد، گرفتگی ماهیچه، احساس بیماری، عرق و تشنگی شدید است. در این شرایط وقتی که بدن دیگر قادر نباشد خودش را خنک کند، دمای بدن به طور خطرناکی بالا می‌رود. البته غش کردن در اثر گرما زیاد رخ نمی‌دهد ولی در صورت اتفاق افتادن بسیار خطرناک خواهد بود. غش کردن در اثر گرمازدگی حتما نیاز به درمان پزشکی دارد و در صورت درمان نشدن کامل، علائمی همچون گیجی، تشنج و کاهش سطح هوشیاری رخ می‌دهد.در صورتی که درمان‌های خنک کننده در مدت ۳۰ دقیقه جوابگو نبود و یا اینکه زائران با علائمی همچون کاهش سطح هوشیاری مواجه شدند، حتما باید زائر به مکان مناسبی انتقال داده شود تا کمک برسد.


انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، حج ، گرمازدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهره عباسی
۱۶:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۷
بادرود وسلام من چتر سفید میخوام ولی به هیچ عنوانیدا نمیشود چه کنم؟
آخرین اخبار