مدیر گروه فرهنگ و هنر دینی رسانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه، رهاشدگی فضای مجازی در کشور را نگران کننده دانست و خواستار اجرای عملی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سیدمحمدرضا خوشرو در کارگاه جریان شناسی و جریان سازی رسانه ای، با اشاره به وجود فرآیند جنگ روانی از زمان ظهور ادیان توحیدی اظهار کرد: شاهد ظهور این پدیده در صدر اسلام و حتی در زندگی ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز بوده ایم و همچنان این موضوع البته با شدت بیشتر خود را در جهان امروز نشان می دهد.
 
وی با بیان اینکه جنگ ها در دنیای کنونی بیش از آنکه میدانی باشد رسانه ای است خاطرنشان کرد: در جنگ روانی قلب و روان افراد به تسخیر در می آید و به جای جان انسان  ها، دشمن روح و ذهن آنان را نشانه می گیرد.
این پژوهشگر رسانه، در خصوص گونه های مختلف عملیات جنگ روانی گفت: این عملیات گاهی به صورت ذهنی و در قالب
 
مهندسی پندار صورت می گیرد و گاهی بر مبنای عینی و  بر اساس مهندسی رفتار انجام می گیرد که در این زمینه استراتژی، تاکتیک و تکنیک اجرای آن قابل بررسی است.
 
خوشرو، با اشاره به سه مرحله کاشت، داشت و برداشت در عملیات جنگ روانی، به ذکر نمونه هایی با طی این مراحل پرداخت و افزود: گذر از این مراحل است که در طول سال ها می تواند جامعه را نسبت به یک ارزش یا پدیده واحد  وادار به واکنش های متفاوت و حتی متضادی کند.
 
وی به سند 2030 و واکنش های مختلف نسبت به آن اشاره و بیان کرد: عدم واکنش ابتدایی مسئولان نسبت به آن تا قبل از موضع گیری صریح مقام معظم رهبری به دلیل آن است که مفاهیم آن در طول دو و سه دهه اخیر در جامعه، دولت و نخبگان نهادینه شده است.
 
مدیر گروه فرهنگ و هنر دینی رسانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه،با یادآوری فعالیت هزاران شبکه ماهواره ای بیان کرد: نظام استکباری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تمام توان خود را برای سرنگونی این نظام توحیدی به کار گرفت و از تمام شیوه های بحران داخلی، جنک نظامی، نبرد اقتصادی بهره برد اما پس از ناکامی در این توطئه ها  تصمیم به تهاجم و شبیخون فرهنگی گرفت.
 
خوشرو، با بیان اینکه شبکه های اجتماعی حتی از کنترل سازندگان آن خارج شده است، بیان کرد: در چنین شرایطی مشاهده می کنیم که نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از حمایت رسانه ها و افمار عمومی برخوردار است در مقابل شبکه های اجتماعی میدان رقابت را به حریف خود واگذار می کند.
 
وی رهاشدگی فضای مجازی در کشور را نگران کننده دانست و خواستار اجرای عملی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شد و گفت: بر خلاف تبلیغات عده ای، این شبکه ملی علاوه بر قیمت ارزان تر  و سرعت بیشتر، به هیچ عنوان در تضاد با آزادی دسترسی اطلاعات نیست تنها این امکان ر ا به وجود می آورد که داده ها در بستری امن و مطمئن مبادله شوند.
 
مدیر گروه فرهنگ و هنر دینی رسانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه، سپس با اشاره به استفاده تفرقه افکنانه نظام استکباری  از رسانه های به اصطلاح مذهبی و ذکر نمونه هایی از این شبکه ها نظیر «اهل بیت»، «کلمه» و... گفت: تفرقه فصل مشترک این شبکه ها است تلویزیون هایی که در لس آنجلس، انگلستان و برخی کشورهای مرتجع و با حمایت مالی آنان فعالیت می کنند.
 
خوشرو،  به صنعت سریال سازی به عنوان ابزار دیگر برای تحریف و اقعیت به خصوص در تفکر وهابی اشاره و تصریح کرد: این سریال ها عمدتا سعی دارند شخصیت ها و ارزش های مقدس را با قلب واقعیت های تاریخی تضعیف کرده و در عین حال شیعیان را خطری بزرگ برای امت اسلامی معرفی کنند.
 
 کارگاه جریان شناسی و جریان سازی رسانه ای در سالن جلسات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به همت مجتمع فرهنگی هنری شهر این سازمان با حضور مدیران فرهنگسراها، کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگ و رسانه برگزار شد. 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.