استاندار کردستان گفت: نظام آموزشی کشور باید بحث کیفی را مدنظر قرار دهد و مشکل بومی‌گزینی را نه تنها برای استان کردستان بلکه سایر استان‌های کم برخوردار حل کند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان صبح امروز در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش کردستان گفت: بسیاری از دانش‌آموزان کردستانی رتبه برتر را در کنکور سراسری کسب می‌کنند اما به دلیل بومی‌گزینی دانش‌آموزان نمی‌توانند در دانشگاههای بزرگ تحصیل کنند.

 وی افزود: بومی‌گزینی در واقع قانونی است که در نتیجه اجرای آن اولویت در پذیرش به دانشجویان بومی داده شده و دانشجویان مناطق کمتر برخوردار نمی‌توانند به دانشگاه‌های بزرگ راه یابند و این به ضرر دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار است.

استاندار کردستان بیان کرد: نظام آموزشی کشور باید بحث کیفی را مدنظر قرار دهد و مشکل بومی‌گزینی را نه تنها برای استان کردستان بلکه سایر استان‌های کم برخوردار حل کند.

 زاهدی افزود: برگزاری کنکور سراسری بار مالی زیادی را تحمیل می کند و نیاز است که دانشگاهها برای جلوگیری از تحمیل این بار مالی خود متولی برگزاری آزمون سراسری باشند.

 وی با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی اضافه کرد: برنامه آموزشی و پرورشی پیش‌دبستانی باید از سوی آموزش و پرورش تعیین و تهیه شود و صدور مجوز از طریق بهزیستی و آموزش و پرورش روال خود را پیش ببرد.

زاهدی افزود: کودکان سرمایه‌های اصلی کشور به شمار می‌روند و باید آموزش و پرورش آنها با کیفیت انجام گیرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پروش کردستان نیز در این جلسه گزارشی از روند برگزاری کنکور سراسری و چالش‌های موجود در این زمینه ارائه داد و گفت: اهمیت دادن به تنوع اقوام و عنایات به تنوع‌های فرهنگی و افزایش سهمیه مناطق محروم در رشته‌های پرطرفدار می‌تواند از راهکارهای لازم برای رفع مشکلات پیش‌روی حوزه کنکور سراسری باشد.

مهدی نامدار خواستار بازنگری در سیاست بومی گزینی و توزیع عادلانه امکانات در استان شد و گفت: 22 هزار و 300 شرکت کننده در کنکور سراسری داریم که از 15 هزار و 700 نفر آنها توسط آموزش و پرورش آزمون به عمل می‌آید و این از چالش‌هایی است که پیش روی آموزش و پرورش بوده چرا که بار مالی زیادی را تحمیل می‌کند.

به گفته وی،  نیاز است برای رفع این مشکل آزمون سراسری در دانشگاهها برگزار و پرداخت به موقع و متناسب حق‌الزحمه عوامل اجرایی انجام گیرد.

انتهای پیام/  م ح

ضرورت آموزش پیش دبستانی ها 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.