کشت گیاه مروار برای نخستین بار در یکی از روستا‌های آستانه اشرفیه به ثمر نشست.

کشت گیاه مروار برای نخستین بار در آستانه اشرفیهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ محمدعلی عابدی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آستانه‌اشرفیه گفت: کاظم ملتی، از کشاورزان روستای تازه‌آباد آستانه‌اشرفیه برای نخستین بار در شمال کشور موفق به کشت و برداشت گیاه ترکه مروار شده است.

وی با بیان اینکه گیاه ترکه مروار پیش از این در نقاط مختلف شمال کشور کشت شده، اما به نتیجه نرسیده بود، افزود: کشاورز اهل آستانه‌اشرفیه این گیاه را در یک هزار مترمربع زمین زیر کشت برده و موفق به برداشت محصول ترکه مروار شده است.

رئیس اداره گردشگری آستانه اشرفیه از پرداخت ۵۰ میلیون تومان وام از محل تسهیلات روستایی به این کشاورز خبر داد و اظهار داشت: این کشاورز آستانه‌ای قصد دارد تا کشت گیاه مروار را در یک هکتار از زمین‌های منطقه انجام دهد.

عابدی تصریح کرد: مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که یک هزار نفر در شهرستان آستانه‌اشرفیه به این شغل فعالیت دارند و ۲۰۰ خانوار آستانه‌ای تنها از همین شغل امرار و معاش می‌کنند.

مروار یک نوع چوب ترکه‌ای اسـت که پیش از در ملایر، بهار همدان، مراغه، اطراف تهران، کرج و سولقان کشت می‌شد که خوشبختانه کاشت این گیاه برای نخستین بار در شمال کشور هم به ثمر نشسته است.

مرواربافان پس از تهیه ترکه‌ تر آن را انبار می‌کنند و به تدریج پس از گرفتن زوائد آن، ترکه‌ها را از طول به سه یا چهار قسمت تقسیم می‌کنند و آن‌ها را در پاتیل‌های مخصوصی با آب می‌جوشانند و لایه رویی آن را می‌گیرند و پس از خشک شدن برای بافتن از آنها استفاده می‌کنند.

پس از بافتن مروار باید آن را نزدیک به ۴۸ ساعت در معرض تابش آفتاب گذاشت و بر اثر تابش نور آفتاب به ترکه‌های مروار، رنگ آن‌ها روشن‌تر شده و به رنگ طلایی درمی‌آید.

انواع سبد، کاسه، ساک پیک‌نیک، جای لباس، انواع لوستر، انواع شکلات خوری، جای سوزن و نخ، ظرف تخم‌مرغی، میز، صندلی، مبل، ماکت و محصولات متنوع دیگر ازجمله محصولاتی هستند که مروار‌بافان تولید می‌کنند.

مرکز اصـلی فعالیـت هنرمندان این صنعت منطقه کورکا آستانه‌اشرفیه است و به‌طور پراکنده در مناطق دیگر استان گیلان ازجمله اطراف بندر کیاشهر هم مرواربافی دیده می‌شود.

انتهای پیام/ع

موفقیت کشاورز آستانه‌ای در کشت و برداشت گیاه ترکه مروار برای نخستین بار در شمال کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.