هافینگتن پست در گزارشی با استناد به سخنان برخی مقامات رسمی به نقش امارات در برپایی کودتای نافرجام ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هافینگتن پست در مطلبی با استناد به سخنان مقامات رسمی، به نقش امارات در کودتای نافرجام ترکیه پرداخت.

چگونه امارات 3 میلیارد دلار برای حمایت از کودتای ترکیه هزینه کرد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند امارات برای زشت نمایاندن چهره ترکیه و حمایت از مخالفان این کشور در صربستان و یونان مبالغ هنگفتی هزینه کرد.

اجازه دهید تا نگاهی گذرا به کودتای سال گذشته ترکیه بیاندازیم. ساعت ده و نیم شب 15 جولای بود صدای هواپیماهای اف 16 در گوش شهروندان ترکیه پیچید چند ساعتی نگذشت که مقامات ترک اعلام کردند اعضای جنبش فتح الله گولن این کودتا را برپا کردند.

یک سال بعد 3کشور خلیجی و مصر روابط خود را با قطر قطع کردند و اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حمایت خود را به شکل واضح از قطر، کشور هم‌پیمان خود نشان داد و با تلمیح به امارات اشاره کرد.

حامیان و مخالفان کودتای ترکیه 

از ابتدا ترکیه و امارات با یکدیگر در تضاد بودند. از یک طرف ترکیه به دلایل جغرافیای سیاسی و ایدئولوژی خاص خود از به وجود آمدن تغییرات در منطقه حمایت می کرد و از سوی دیگر امارات در جبهه مقابل تصمیم گرفت تا بیشترین تاثیر را بر شرایط حاکم  بگذارد.

از این رو جنگی سردی بین این دو کشور رخ داد که گاهی اوقات ناکام می ماند، اما با شعله ور شدن بحران عربستان، امارات و قطر از 5 ژوئن، این اختلافات شدت گرفت.  

با گذشت یک ماه از بروز اختلافات، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم افطار حزب عدالت و توسعه گفت به درستی می دانیم کدام یک از کشورهای خلیجی از کودتای ترکیه خوشحال است و می دانیم چه کسانی تلاش کردند تا در این کشور کودتا برپا شود و حتی می دانیم در این راه چقدر هزینه کردند.

گفتنی است بسیاری از سیاست مداران و اهالی رسانه در ترکیه سخنان اردوغان را تائید و بر آن صحه گذاشتند.

آیا واقعا امارات بخشی از کودتای ترکیه بود؟

الشیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی چند هفته پیش از کودتای ترکیه مبلغ هنگفتی از اموال خود را به جنبش فتح الله گولن، مبلّغ مخالف ترکیه که در آمریکا به سر می برد داد تا گولن بتواند از عناصر خود در ارتش و نیروهای امنیتی برای برپایی کودتا استفاده کند.  

گزارش ها حاکیست محمد بن زاید برای تحویل اموال به فتح الله گولن از طریق محمد دحلان، شخصیت بحث برانگیز فلسطینی اقدام کرد. گفتنی است محمد دحلان، پس از اینکه از جنبش فتح بیرون رانده شد و با ممنوعیت ورود به فلسطین رو برو شد تلاش کرد تا با افزایش نفوذش در فلسطین امر بازگشت خود را به هموار کند.

آیا دخالت امارات در ترکیه صحت دارد؟

یک مقام امنیتی امارات از ارتباط با خبرنگاران و روزنامه نگاران ترک خبر داد و گفت دستگاه های اطلاعاتی ترکیه از این موضوع باخبرند.

در واقع امارات از این روزنامه نگاران و برخی از رسانه ها مانند اورینت تی وی که مالک آن یک تاجر سوری است می خواهد تا علیه ترکیه شایعه پراکنی کنند.

از این رو می توان گفت همکاری کشور امارات با اعضای جنبش گولن، همکاری عملگرایانه محض است که نشان از روابط بد این دو کشور (امارات و ترکیه) است تا جائیکه دو مقام دیپلماتیک درپاسخ به پرسشی درباره اصلاح روابط گفتند پیش از کودتا چنین چیزی ممکن بود اما الان اختلافات ترکیه و امارات بیش از هر زمان دیگر است.

 انتهای پیام/ 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار