رئیس جهاد کشاورزی جیرفت علت افزایش قیمت پیاز در کشور را صادرات این محصول و عرضه کمتراز تقاضا اعلام کرد .

صادرات پیاز و عرضه کمتر از تقاضا علت افزایش قیمت پیازبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  سالاری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: با افزایش سطح زیرکشت محصول پیاز با مشکل عرضه بیش از تقاضا مواجه خواهیم شد و این مشکل باعث ضرر و زیان کشاورزان میشود.


وی افزود:به کشاورزان توصیه می‌شود که از محصولات جایگزین مثل:خربزه،انواع ملون ها،شوید،جعفری،کدوآجیلی،آفتابگردان آجیلی،هندوانه آجیلی و...برای کشت استفاده کنند که از نظر توجیه اقتصادی با سایر محصولات دیگر نیز قابل رقابت میباشند و همچنین برای تناوب در کشت ،محصول گلزا را برای کاشت پیشنهاد میکنم.


رئیس جهاد کشاورزی جیرفت از چالش های پیش رو در بخش کشاورزی گفت و افزود: بحران آب ، آفات و بیماری ها که به دلیل کشت متوالی یک محصول مانند سیب زمینی و پیاز و ... در اراضی بوجود می آید و عرضه بیش از تقاضا نیز به سبب اصرار بر کاشت یک محصول میباشد.

سه چالش پیش رو در بخش‌ کشاورزی هستند که به کشاورزان توصیه میکنیم از اصرار برکاشت محصول پیاز خود داری کنند.و به سمت کشت های جاگزین روی بیاوردند و اراضی خود را تقسیم کنند که مشکل آفات و بیماری های اراضی برطرف شود.


وی همچنین برای رفع مشکل بحران آب گفت: کشاورزان کشت های تابستانه را مانند ذرت که محصول پرآبی می باشد با حبوبات جایگزین کنند. سالاری ضمن توصیه به کاشت حبوبات گفت : کشاورزان با مشکل پرهزینه بودن برداشت حبوبات مواجه هستند .

وی از طراحی دستگاهی برای برداشت حبوبات در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: با ورود این دستگاه در جنوب کرمان مشکل پرهزینه بودن برداشت محصول حبوبات نیز برطرف خواهد شد و به جای کشت ذرت توسعه کشت حبوبات را خواهیم داشت که دارای خاصیت انبار داری بهتری میباشد.


رئیس جهاد کشاورزی جیرفت یکی از دلایل افزایش قیمت پیاز در کشور را صادرات این محصول عنوان کرد و همچنین گفت : به دلیل شرایط آب و هوایی که در سال گذشته داشتیم بعضی از کشاورزان نتوانستند تولید و یا تولید خوبی داشته باشند که عملکرد به شدت کاهش پیدا کرد و این کاهش عملکرد باعث خارج شدن بعضی از مزارع از چرخه تولید شد.

بنابر همین دلایل عرضه کمتراز تقاضا شد و روز به روز قیمت پیاز افزایش یافت که درحال حاضر به اوج بی سابقه ای رسیده است.


سالاری گفت : اخیرا اکثر کشاورزان منطقه و افراد غیر کشاورز به دلیل افزایش قیمت پیاز در این بخش سرمایه گذاری کرده و اصرار برکاشت این محصول را دارند،که انتظار میرود زمان برداشت با مشکل عرضه بیش از تقاضا مواجه شویم و این یک زنگ خطر برای کشاورزان میباشد.


وی از تمامی کشاورزان و سرمایه گذاران علاقه مند به کشاورزی خواست که سرمایه خود را در دیگر بخش های کشاورزی خرج کنند و از اصرار بر کاشت پیاز خود داری کنند.


انتهای پیام/س

 

صادرات پیاز و عرضه کمتر از تقاضا علت افزایش قیمت پیاز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار