عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سفارتخانه‌ها علاوه بر رابطه سیاسی باید رابط اقتصادی هم باشند و بازار کشورها را شناسایی کنند.

سفارتخانه‌ها باید یک حلقه ارتباطی بر اساس منافع اقتصادی باشدحجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به حضور خود در دوره قبلی مجلس و درخواست جمعی از نمایندگان از وزیر خارجه، مبنی بر فعالیت یک وابسته اقتصادی در کنار سفرا گفت: هدف از این کار،  این بود که بازار هدف برای تولید‌کنندگان داخلی شناسایی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با این کار ظرفیت‌های همکاری و مشارکت اقتصادی بین ایران و سایر کشورها به طور متقابل شناسایی می‌شود اظهار داشت: با این کار ظرفیت‌های مختلف به  بنگاه‌های داخلی اعم از خصوصی و دولتی منتقل و متناسب  با آن ظرفیت‌ها و ارتباطات اقتصادی هم برقرار می‌شود و در خارج از کشور هم امکان ارائه خدمات فنی و مهندسی شکل می‌گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سفارتخانه‌ها نباید تنها یک رابط سیاسی باشند، بیان داشت: سفارتخانه‌ها علاوه بر ارتباط سیاسی باید حلقه ارتباطی بین ایران و سایر کشورها  بر اساس منافع اقتصادی هم باشند و به  عبارتی دیگر دیپلماسی اقتصادی به  دیپلماسی سیاسی کمک می‌کند.

وی با اشاره به کاهش صادرات سال جاری نسبت به سال‌های گذشته گفت: یکی از دلایل این اتفاق نداشتن اطلاعات از بازار هدف و تولید کالا به تناسب سلیقه مصرف‌کنندگان در کشورهای دیگر است.

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه این موارد با وجود یک وابسته اقتصادی در سفارتخانه‌ها حل می‌شود بیان داشت: یک نیروی کارشناس کارآمد از عهده این امور بر می‌آید و گمان نمی‌کنم که برای انجام این امور نیاز به ایجاد پستی به  نام معاونت اقتصادی باشد زیرا اگر یک کارشناس اقتصادی کارآمد مسئولیت را به عهده بگیرد مسائل حل می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه هم اکنون وزارت صنعت در برخی از سفارتخانه‌ها نماینده‌ای دارد اظهار داشت: معتقدم اگر فردی وجود دارد که این مسئولیت را به دوش می‌کشد باید وظایف آن هم وظایفی باشد، که کارساز و گره‌گشا باشد.

 

انتهای پیام/

 

ضرورت حضور یک وابسته اقتصادی در کنار سفرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار