خوشه خرمای جنوب به عنوان پنجمین خوشه کسب و کار در استان فارس فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شاهپور قنبری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: عامل توسعه این خوشه کسب و کار پس از سپری کردن مراحل قانونی و برگزاری مناقصه با حضور نماینده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از بین افراد واجد شرایط انتخاب شد و فعالیت خود را آغاز کرد.


وی افزود: پس از خوشه‌های گلاب و عرقیات گیاهی میمند فارس، سنگ شمال، رب گوجه و شوریجات و فرش دستباف فارس، این خوشه پنجمین خوشه کسب و کار در استان فارس است که توسط این شرکت اجرایی می‌شود.


قنبری ادامه داد: طرح امکان سنجی خوشه خرمای جنوب فارس پس از انجام مراحل کارشناسی به تایید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رسید و این سازمان مجوز ایجاد خوشه خرما را صادر کرد.


وی اظهار داشت: برخورداری استان فارس از ظرفیت‌های مناسب در زمینه تولید و فرآوری خرما و مطرح بودن این استان به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول سبب شد ایجاد خوشه خرما در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گیرد.


قنبری بیان کرد: بر اساس آمار جهاد کشاورزی، استان فارس ۱۳ درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند و تا کنون بیش از ۱۰۰ رقم خرما در این استان شناسایی شده است.


وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵۰ هزارتن خرما از ۳۳ هزار هکتار نخلستان استان فارس تولید می‌شود، تصریح کرد: ۳۰ درصد محصولات نخلستان‌های فارس به صورت رطب به بازار عرضه می‌شود.


قنبری ادامه داد: شهرستان‌های جهرم، کازرون، خنج، قیر و کارزین، مُهر، لامرد، فراشبند، فیروزآباد، داراب، زرین‌دشت و لارستان تولیدکنندگان خرما در استان فارس هستند.


وی افزود: خوشه خرمای جنوب، برنامه‌های مختلفی در زمینه ارتقای سطح فرآوری و بسته‌بندی و نیز برنامه‌های حمایتی در بخش‌های توسعه بازار را اجرایی خواهد کرد.


قنبری، با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد خرمای فارس به کشور‌های حوزه خلیج فارس، هند و پاکستان صادر می‌شود، گفت: افزایش میزان صادرات و ارتقای فعالیت‌ها در این حوزه از مهم‌ترین برنامه‌های این خوشه است.


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری برای ۳۸ واحد فرآوری خرما با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر در استان فارس از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان فارس، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه این واحد‌ها از فاصله‌ای در شعاع ۱۰۰ کیلومتر تامین می‌شود و به همین دلیل ایجاد این خوشه توجیه پذیر است.
انتهای پیام/ر

طرح امکان‌ سنجی خوشه خرمای جنوب تایید شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار