به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری ششمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر؛ محمد احسانی مدیر شبکه نسیم سیما و معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره وجه تمایز فیلم شهری با فیلم اجتماعی، اظهار کرد: باید فیلم شهری، را مفهوم خاصتری از فیلم اجتماعی و یکی از اقسام مباحث اجتماعی به حساب آورد. وجه تمایز فیلم شهری نسبت به دیگر ژانرهای سینمایی این است که داستان در بستر شهر و در ارتباط انسان با شهر(به لحاظ کالبدی) رخ میدهد.
وی افزود: البته میان صاحب نظران اختلاف نظراتی وجود دارد که میتوان این دو مبحث را از هم جدا کرد یا زیر مجموعه یکدیگر دانست. به اعتقاد من، میتوان فیلم شهری، را مفهوم خاصتری از فیلم اجتماعی و یکی از اقسام مباحث اجتماعی به حساب آورد. وجه تمایز فیلم شهری نسبت به دیگر ژانرهای سینمایی این است که داستان در بستر شهر و در ارتباط انسان با شهر(به لحاظ کالبدی) رخ میدهد.
وی ادامه داد: البته موضوعات را به دلیل خاص بودن شهری، نمیتوان سفارش داد، بلکه فیلمسازان با توجه به برداشتشان که از مفهوم شهر دارند، اثر خود را میسازند و عرضه میکنند و در مرحله بعد، داوران موضوعات را ارزیابی میکنند. با توجه به این، سیاستگذاری جشنواره می تواند کمک کند، که تعریف فیلم شهری به صورت دقیق تر در ذهن فیلمسازان نقش ببندد.
احسانی تصریح کرد: آثاری که معمولا در قالب فیلم شهری میبینیم، تقریبا با تعریف بستر داستان در قالب رابطه انسان با شهر رخ میدهد، به اعتقاد من برگزاری جشنواره فیلم شهر، روندی رو به رشد در این زمینه خواهد بود.
مدیر شبکه نسیم سیما، به بحث تکرارگویی در فیلمها، اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من، موضوعات و مضامین تکراری در ژانر اجتماعی بیشتر نمود پیدا میکند. این تکرار بیشتر به علت فقدان تحقیق کافی در آثار است. اگر فیلمساز یا نویسنده زحمت تحقیق بیشتری به خودش بدهد (مشاهده، میدانی، کتابخانهای) قاعدتا میتواند سوژههای بکری را شکار کند. با توجه به اینکه اگر روند تکرار در موضوعات سینمایی ادامه پیدا کند از جهت مخاطب و هنری به سینما آسیب می زند، زیرا فیلم هایی با موضوعات تکراری را مخاطب پس م زند.
وی، به کنشگر بودن شهر در آثار سینمایی اشاره کرد و توضیح داد: اینکه بخواهیم، شهر را به عنوان کاراکتر اصلی فیلم درنظر بگیریم، مسلما کار آسانی نیست، البته بیشتر به هنرنمایی نویسنده برمیگردد همان گونه که برای افراد، وجوه انسانی را تعریف میکند، این بُعد را هم برای شهر درنظر بگیرد. قاعدتا جشنواره شهر برای این ایجاد شده است که این روال را در تعامل دو سویه با نویسنده، کارگردان و تهیهکننده تسهیل کند.
احسانی به اصلاح سیاهنمایی در فیلمها پرداخت و ابراز کرد: به اعتقاد من اگر منتقدی مدعی است که فیلمی با سیاهنمایی موضوع را بیان کرده است، باید گفت که به نوع نگاه و دیدگاه شخص بستگی دارد. ممکن است منتقدی فیلمی را مصداق سیاهنمایی بداند و منتقدی دیگر نداند و یا بالعکس. البته سیاهنمایی در برخی از آثار وجود دارد و مسئلهای که این موضوع را تشدید میکند صرفا به موضوع شهر پرداختن، است. شهر مجموعهای از واقعیتها، زیباییها، کمبودها و کاستیهاست. اگر این ویژگیها با هم توسط نویسنده دیده شود، دوز سیاهنمایی طبعا تعدیل میشود.
انتهای پیام/