باید از شعر بدون تعهد و رسالت فاصله بگیریم؛ چرا که شعر بدون رسالت قابلیت رسانه‌ای ندارد.

حبیبیمحمود حبیبی کسبی شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص قابلیت تاثیرگذاری شعر گفت: در روزگاری زندگی می‌کنیم که شعر قابلیت رسانه‌ای پیشین خود را ندارد. کم کم به یک هنر لوکس و تزئینی تبدیل شده و کارکرد شعر بودنش را از دست داده است.

وی افزود: دلیل این امر این است که در روزگار کهن که هنوز رسانه‌های نوین ظهور نکرده بود، شعر تنها هنری بود که قابلیت رسانه‌ای و تاثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی داشت. بعد از روی کار آمدن رسانه‌های صوتی و تصویری شعر تاثیر خود را از دست داد. اگر بخواهیم قابلیت رسانه‌ای شعر و به تبع آن تاثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی شعر را به آن برگردانیم، باید از شعار شعر برای شعر فاصله بگیریم؛ یعنی باید از شعر بدون تعهد و رسالت فاصله بگیریم. چرا که شعر بدون رسالت قابلیت رسانه‌ای ندارد و چیزی که قابلیت رسانه‌ای نداشته باشد، قابلیت تاثیرگذاری هم ندارد.

حبیبی کسبی تصریح کرد: یقیناً همان‌طور که بسیاری از شعرها می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و در تحکیم باورها و اصلاح اخلاقیات تاثیرگذار باشند؛ شعرهایی هم هستند که قابلیت تخریب فرهنگی و اجتماعی دارند. شعری که در مضمون آن به ارزش‌ها بی‌اعتنایی شده باشد و حمله به اخلاقیات و باورهای انسانی در آن وجود داشته باشد، یقیناً نقش مخربی در فرهنگ و اجتماع دارد.


انتهای پیام/

 

دیدگاه یک شاعر درباره قابلیت رسانه‌ای شعر امروز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار