یه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین قطار خورشیدی و غیردیزلی هند، با شش واگن که سقف آنها مجهز به پنل های خورشیدی فتوولتاییک برای تأمین نیروی سیستم های الکتریکی بود، ایستگاه «صفدرجونگ» را در جنوب دهلی ترک کرد.
این پروژه به منظور کاهش اثرات کربن تولید شده در شبکه ریلی قطارهای دیزلی راه اندازی شده است. این طرح شامل ساخت پنج نیروگاه خورشیدی 1000 مگاوات طی پنج سال آینده خواهد بود و در همین راستا، از سوخت های زیستی و انرژی باد، نصب توالت های زیستی و آب قابل بازیافت استفاده میشود.
چند واگن دارای پنلهای فتوولتاییک که در سقف قطار 1600 اسب بخار هستند که در طول سفر، انرژی خورشیدی را ذخیره میکنند. این انرژی، باتری 120 آمپر در ساعت را در بخش دیزلی این لوکوموتیو تأمین می کند و نیازهای الکتریمی این قطار را مانند روشنایی، باز و بسته شدن درها، اطلاعات مسافران و غیره برآورده می کند.
هر واگن از 16 پنل فتوولتاییک تشکیل شده و هر پنل 300 وات انرژی تولید می کند. این سیستم قادر است روزانه تا 20 کیلووات در ساعت انرژی تولید کند. ذخیره انرژی مصرف نشده در این ذخیره باتری بدان معناست که این سیستم الکتریکی قطار شب ها بدون نیاز به دخالت سیستم دیزل فعالیت می کند.
افزودن پنل های خورشیدی به 6 قطار واگنی «دمو» سالیانه در حدود 21 هزار لیتر سوخت دیزل صرفه جویی می کند در حالی که اثرات کربن را سالیانه تا 9 تن کاهش می دهد. این قطار خورشیدی هفته گذشته برای اولین بار به طور آزمایشی وارد سیستم حمل و نقل هند شده است. وزیر راه آهن هندوستان اعلام کرده است که 24 واگن مجهز به پنل خورشیدی تیز قرار است طی شش ماه آینده وارد سیستم حمل و نقل این کشور شوند.
منبع:آنا
انتهای پیام/
جدیدترین قطار مسافربری خورشیدی هند