رئیس اداره بهزیستی رفسنجان گفت: مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج را جدی بگیرید.

جدیت موضوع مشاوره ژنتیک قبل از ازدواجبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ محمود حیدری، رئیس اداره بهزیستی رفسنجان با بیان اینکه استان کرمان حدود دو سال است که به عنوان پایلوت مشاوره های ژنتیک انتخاب شده است، گفت: با این مشاوره ها می توان از معلولیت های فرزندان پیشگیری کرد و این مشاوره ها در حال اجباری شدن است و امیدواریم این مشاوره ها فراگیر شود تا معلولیت های فرزندان قطع شود.


وی همچنین طرح پیشگیری از تنبلی چشم را یکی دیگر از اقدامات بهزیستی خواند و افزود: این طرح هر ساله مهر تا آبان انجام می شود و بچه های سه تا شش ساله بدون هزینه در مراکز مهدکودک ها و پیش دبستانی ها معاینه می شوند که هر ساله بین ۲۰ تا ۲۵ نفر در رفسنجان مبتلا به آمبلیوبی تشخیص داده می شوند.


حیدری تأمین مسکن برای جامعه هدف بهزیستی را از دیگر خدمات این سازمان دانست که سالانه سهمیه‌ای برای ساخت و تعمیر مسکن اختصاص داده می‌شود؛ تصریح کرد: در خصوص وام خوداشتغالی برای معلولان، بعد از تشکیل پرونده برای فرد متقاضی در بهزیستی و پس از مجوزهای قانونی برای ایجاد اشتغال و پس از اینکه فرد، واجد شرایط دریافت وام شد، این وام به او تعلق می گیرد که این وام با سود چهار درصد از سه تا ۱۵ میلیون تومان است.


رییس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان گفت: در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ معلول جسمی حرکتی، نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا، تحت پوشش بهزیستی شهرستان رفسنجان قرار دارند.


وی افزود: بهزیستی در پنج حوزه و معاونت در سطح کشور، استان و شهرستان‌ها فعالیت دارد که شامل حوزه‌های توانبخشی، امور اجتماعی، مشارکت‌ها و اشتغال، معاونت اداری مالی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.


حیدری با اشاره به حوزه توانبخشی این اداره اظهار کرد: ارائه خدمات به معلولان و کسانی که دچار معلولیت داشته باشند جزو وظایف این حوزه است که البته حمایت‌های مستمر و غیرمستمر شامل همه مردم می‌شود که بستگی به نظریات مددکاران دارد.


وی با بیان اینکه کلینک‌ التیام در رفسنجان خدمات کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و رادیودرمانی را ارائه می‌دهد، گفت: در بحث توانبخشی توسط سازمان ویلچر، عصا، تشک‌مجواج، تخت و هرچه یک نابینا، بیمار قطع‌نخاعی، ناشنوا وغیره نیاز دارند برای آنها تهیه می‌شود.


رئیس اداره بهزیستی رفسنجان به پوشش خدمات کاشت حلزون برای بیمارانی که مشکل شنوایی دارند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه کاشت حلزون بسیار زیاد است لذا خانواده هایی که تحت پوشش بهزیستی باشند و بضاعت مالی آنها تایید شود، حدود چهار میلیون‌ تومان می پردازند و مابقی را سازمان پرداخت می‌کند.


حیدری تأمین هزینه‌های تحصیلی برای معلولان جسمی و حرکتی که توان یادگیری دارند، خدمات اشتغال، کاریابی، هزینه ازدواج، دانشگاه، هدیه ازدواج مددجویان را از دیگر خدمات این سازمان برشمرد و افزود: در بخش امور اجتماعی ارائه خدمات به دختران فراری، زنان سرپرست خانواده، زنان بدسرپرست، کودکان آسیب‌دیده، کودکان خیابانی وکودکان کار بحث حمایتی پیگیری می‌شود و بحث فرزندخواندگی و خدمات به دوقلوها و چندقلوها نیز در این زمینه انجام می شود.


انتهای پیام/س

 

جدیت موضوع مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.