پژوهش های آرکئوژئوفیزیک یا زمین باستان شناسی شهر تاریخی سیبه بستک آغازشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،اشکان مختاری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هدف از اجرای این پژوهش را شناسایی و آشکارسازی سازه های معماری مدفون اعلام کرد.

سیبه یکی از بزرگترین سکونت گاه های انسانی دوران ساسانی و سه دوره متقدم، میانی و متاخر اسلامی در حاشیه رود مهران است.
وی گفت:احتمال دفن بخش شرقی محوطه 30 هکتاری سیبه در زیر روستای کوخرد از توابع شهرستان بستک وجود دارد.
مختاری افزود:تعدادی سفال های اسلامی، چند سازه‌ نیمه ویران مانند آب انبار و بنایی موسوم به حمام سیبه در این محوطه باقی مانده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: سیلاب در سال های گذشته حمام سیبه را آشکار ساخت که مورد کاوش قرار گرفت.
مختاری افزود: همچنین سفال های دوره ساسانی به صورت پراکنده در این محوطه مشاهده شده و علاوه بر آن نَهشتهَ دوره ساسانی در بُرش هایی از مسیر سیلاب شناسایی شده است.
نَهشتهَ به لایه یا لایه هایی از زمین گفته می شودکه دارای اطلاعات تاریخی ، طبیعی و فرهنگی است.
وی گفت:گورستان وسیعی در قسمت غربی محوطه با بقایای سازه هایی از سنگ مشاهده می شود که گور 2 نفر از مشایخ در این قسمت واقع شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: شهر سیبه با دارا بودن لایه هایی از دوره های ساسانی و دوره های اسلامی سکونت گاه مهمی است که نیازمند بررسی های زمین باستان شناسی (آرکئوژئوفیزیک) است.
به گفته مختاری، مستند سازی داده های تاریخی و باستانی این شهر تاریخی که در معرض تخریب مداوم قرار دارد و در حاشیه روستا قرار گرفته ضروری است.
وی افزود: پس از پایان مرحله زمین باستان شناسی شهر تاریخی سیبه، امکان گردشگری برای بازدیدکنندگان و علاقمندان محوطه های تاریخی فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ز

اجرای عملیات باستان شناسی در شهر تاریخی سیبه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.