رئیس مرکز تحقیقات نهاد نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: میراث تمدنی ایرانی ها قنات ها در حال نابودی است و هیچ توجهی به‌آن نمی‌شود.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی رئیس مرکز تحقیقات نهاد نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در شیراز گفت: معروف است که قرآن ۸۰۰ آیه درخصوص طبیعت دارد، اما آن‌طور که چندبار شمارش کردیم، بیش از هزار آیه درباره کشاورزی و محیط زیست است.

وی افزود: قرآن کریم، احادیث و سنت و سیره معصومین علیهم السلام در زمینه کشاورزی و محیط زیست دارای مرجعیت هستند و آیات و روایات بسیار زیادی وجود دارد که به‌صورت مفصل و مشروح به مسائل کشاورزی و محیط زیست اشاره دارد.

حسینی با اشاره به اینکه عدالت و انسانیت به ما اجازه نمی‌دهد از آب‌های زیرزمینی بی‌رویه استفاده کنیم، تصریح کرد: قرآن به ما می‌گوید همین آبی که دارید برای مصرفتان کافی است و باید به اندازه مصرف کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت هدایت آب‌های سطحی به زیرزمین گفت: ایرانی‌ها، قنات‌ها را ۲ تا ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح ابداع کردند، اما می‌بینیم این میراث تمدنی در حال نابودی است و هیچ توجهی به‌آن نمی‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه باید تا آنجا که امکان دارد کشاورزی به‌صورت دیم‌کاری را ترویج کرد، گفت: براساس آموزه‌های قرآنی باید شهر‌ها مانند باغ دیده بشود و شهر قرآنی شهری است که در محاصره باغ‌ها باشد.

عضو هیأت امنای دانشنامه اسلامی محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی قابل برطرف شدن است، تصریح کرد: الگوی کشاورزی که ما بر اساس آن پیش می‌رویم، جواب نمی‌دهد و در آینده آثار و پیامد‌های این الگو محسوس و ملموس خواهد بود.

انتهای پیام/ر

ضرورت هدایت آب‌های سطحی به‌قنات‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.