فارس با قنات های 3 هزار ساله هیچ سهمی از ثبت جهانی نبرده است.

جای خالی قنات های فارس در فهرست جهانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس گفت: در فهرست جهانی ۱۱ قنات کشور به ثبت جهانی رسید که هیچکدام از آنها  مربوط به استان فارس نیست.

منیعاتی تصریح کرد: این استان از نظر تعداد قنات از جمله استان های پرظرفیت است.

مسعود منیعاتی افزود: قنات آب رکنی مربوط به سال ۳۳۸ هجری قمری و مربوط به دوره رکن الدوله دیلمی و قنات آب زنگی مربوط به سال 560 هجری قمری که به دوره سعد بن اتابک می رسد متعلق است.

وی ادامه داد: قنات‌های زیادی در استان فارس وجود وارد که از دیگر قنات‌ها می توان به قنات سعدی که بر اساس گفته مقنی ها یکی از پیچیده ترین قنات هاست اشاره کرد.
رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس اظهار داشت: قنات عنوه اوز لارستان نیز یکی از کم نظیرترین قنات های استان فارس است که از دل کوه درآمده و به صورت مربعی حفر شده است.

منیعانی با بیان اینکه در دیگر نقاط استان نیز قنات های زیادی وجود دارد، گفت: در بافت تاریخی شهر شیراز نیز قنات های زیادی وجود دارد که هر کدام از این قنات ها در نوع خود بی نظیر است.
وی ادامه داد: استان فارس تنها استانی است که سابقه قنات های سه هزار ساله دارد اما از ۱۱ قنات از کشور که ثبت جهانی شده اسمی از قنات های فارس نیست.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.