شهر تاریخی ایزیرتو که در حوالی شهر بوکان و استان آذربایجان غربی قرار گرفته، پایتخت مانایی‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایزیرتو عنوان شهری تاریخی است که به گواه اسناد موجود، پایتخت مانایی‌ها بوده و از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است.

ایزیرتو؛ پایتخت مانائی‌ها

 

مانایی‌ها قومی بودند که از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم قبل از میلاد بر جلگه جنوبی دریاچه ارومیه حکومت کرده‌اند. حکومت آن‌ها به دست ماد‌ها از بین رفت.

بنا بر این گزارش، امروزه برخی از باستان‌شناسان بر این باور هستند که تپه قلایچی که در هشت کیلومتری شهر بوکان واقع در استان آذربایجان غربی قرار گرفته همان ایزیرتو است.

ایزیرتو؛ پایتخت مانائی‌ها

 

آن‌ها این ادعا را برمبنای آنچه در حفاری‌های این منطقه به دست آمده مطرح کرده‌اند؛ البته برخی از این حفاری‌ها غیرمجاز بوده‌اند و نتایج به دست آمده از آن‌ها که بیشتر آجر‌های لعاب‌دار بودند، راه خود را به اتاق حراجی‌های زیرخاکی باز کردند و سپس توسط موزه‌های توکیو و خاورمیانه خریداری شدند. این آثار تاریخی نشان دهنده مهارت مانایی‌ها در ساخت آجر‌های لعاب‌دار هستند.

ایزیرتو؛ پایتخت مانائی‌ها


شایان ذکر است؛ امروزه نمونه بسیار زیبایی از آجر‌های دست‌ساز مانایی‌ها در موزه شرق کهن توکیو جای گرفته‌اند. این آجر‌های لعاب‌دار پس از گذشت ۳۰۰۰ سال تقریبا سالم مانده‌اند.

 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار