شهرستان گناباد با مساحتی حدود ۵۷۰ هزار هکتار واقع در جنوب خراسان رضوی به عنوان کمربند خشکی استان و کشور دارای اقلیم گرم و خشک و بیابانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، مجتبی محرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: به دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه از کل ۱۵ کانون بحرانی فرسایش بادی خراسان رضوی، ۴ مورد با مساحتی حدود ۲۳۱ هزار هکتار در شهرستان گناباد واقع شده است.

وی با بیان اینکه شروع عملیات بیابان‌زدایی در گناباد با راه اندازی اولین ایستگاه تثبیت شن‌های روان و نهالستان در منطقه قوژد به سال ۱۳۴۶ برمی‌گردد، افزود: تاکنون با توجه به اولویت‌بندی و تلاش‌های انجام شده بالغ بر ۶۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی منطقه تحت عملیات احیاء و اصلاح قرار گرفته که با توجه به بروز پدیده تغییر اقلیم و تشدید بحران بیابانزدایی در کشور و منطقه لازم است اعتبارات مناسبی جهت مقابله با بیابان‌زدایی تخصیص یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد اثرات سوء عدم اجرای عملیات بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان را بر بخش‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و حتی سلامت مردم غیر قابل انکار دانست و گفت: در پروژه‌های اجرایی بیابان‌زدایی شهرستان گناباد بویژه در سال جاری تأکید بر روش‌هایی جهت استفاده بهینه از رواناب با احداث هلالی آبگیر بوده و نهالکاری و بذرپاشی نیز با گونه‌های بومی و مقاوم به شوری و خشکی نظیر تاغ، آترپلکس، عجوه، اشنیان، قره داغ، گز، درمنه و... انجام شده است.

محرابی با اشاره به اینکه علی‌رغم کمبود اعتبارات در سال ۹۵ و ۹۶ بیشترین سطح عملیات بیابان‌زدایی در شهرستان گناباد اجرایی شده است، عنوان کرد: استفاده از گونه‌های بومی و مقاوم به شوری و خشکی نظیر تاغ، آتریپلکس، اشنیان، عجوه، درمنه، کما، شور و... و تنوع در شیوه‌های اجرایی به منظور بهره‌برداری بهینه از رواناب با احداث هلالی آبگیر و همچنین تنوع در نوع پروژه‌ها شامل نهالکاری، بذرپاشی، احداث بادشکن زنده اطراف مزارع و بادشکن شطرنجی از جمله اقداماتی بوده که البته با جلب مشارکت مردم محلی، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و بسیج اجرا شده است.

وی در خصوص اثرات سوء پدیده بیابان زایی در گناباد هم گفت: بروز طوفان‌های گرد و غبار در مناطق شهری و روستایی و ایجاد اشکال در زندگی روزمره مردم و تهدید سلامت مردم و تهدید زیرساخت‌ها مانند جاده مواصلاتی به مرکز استان یا همان جاده سنتو به دلیل قرارگیری در کانون بحرانی فرسایش بادی عمرانی از جمله این اثرات است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد افزود: این طوفان‌ها روستا‌های واقع در کانون‌های بحرانی چهارگانه گناباد نظیر روستا‌های گیسور، رحمت آباد، نوده پشنگ، بیمرغ، روشناوند، حاجی آباد، عزیزآباد، قوژد و سایر مراکز جمعیتی شهری و روستایی را تهدید کرده و همچنین در مزارع و باغات که علاوه بر هجوم ماسه بادی، افت کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و دامی را نیز موجب شده است.

محرابی گفت: تهدید جدی سکونت‌گاه‌‎ها، روستا‌ها و مهاجرت بی رویه از روستا‌ها به مراکز شهری و متعاقبا از شهر به مرکز استان و سایر نقاط کشور که سبب بروز پدیده حاشیه نشینی در کلان شهر‌ها نیز می‌گردد از جمله عواقب این طوفان‌های گرد و غبار و ریزگرد‌ها است.

انتهای پیام//ح. ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.