متوسط بارندگى در کل خراسان رضوی ٢١٠ میلیمتر است که این رقم باعث نگرانی است و باید به صورت جدی پیگیری شود

خطر خشکسالی خراسان رضوى را تهدید می‌کندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،علی اکبر مؤیدی رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی خراسان رضوى در نشست خبری مدیریت خشکسالی و کنترل بیابان زایی در مورد وضعیت آب در خراسان رضوى گفت: یک سوم از کل آبهای زیر زمینی در کشور متعلق به خراسان رضوى است که ٨٥ ٪‏ آب کشاورزی استان از منابع زیر زمینی استفاده میکنند.

وى افزود: ایران در کمربند خشکى کره زمین قرار دارد و یک سوم از کل کشور خشک و بیابانی است که استان خراسان ١١ میلیون هکتار أراضی بیابانی، ٩٥٠ هزار هکتار شنزار و ١ / ٦ میلیون هکتار کویر را داریم.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی خراسان رضوى گفت: در حدود ٣٥ سال گذشته کشور ٤٧ هزار چاه کشاورزی داشته که امروز به ٤٧٠ هزار حلقه رسیده که این مقدار باعث نگرانى هست.

مؤیدی همچنین در مورد أراضی کشاورزی که در مناطق آب‌های شور هستند افزود: ٣٥ ٪‏ از أراضی کشاورزی در درجه شورى هستند که ١٠ ٪‏ از این مناطق شورى زیادی دارند.

وی از طبقه بندی إقلیمی شهرستان ها‌ی خراسان رضوی گفت: تربت حیدریه، طرقبه و شاندیز، فریمان، قوچان و کلات خشک هستند.

محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این نشست گفت: از علت‌های خشکسالی و بیابان زایی میتوان به آلودگى هوا، میزان دما کره زمین اشاره کرد که باعث از بین رفتن تولیدات زراعی، جنگل‌ها و مراتع میشود.

وی در مورد خالی شدن سکنه از روستا‌ها افزود: روستا‌ها به دلیل خشکسالی و نبودن آب خالی میشوند و مردم به شهر‌ها میایند که باید پیگیری جدی برای این موضوع داشت.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد همچنین از همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان، دانشگاه فردوسی و استانداری خراسان رضوى گفت: این سه مرکز با همکاری مرکز بین الملی علم و فناوری جنبش عدم تعهد، کار گاه آموزشی مدیریت خشکسالی و کنترل بیابان زایی را در ١ تا ٣ خرداد ماه سال جاری برگزار میکنند.

دبیر کارگاه آموزشی مدیریت خشکسالی افزود: برای اولین بار در ایران نمایندگان و کارشناسانی از ٢٢ کشور که عضو سازمان علم و فناوری جنبش عدم تعهد (کشور‌های در حال توسعه) هستند به منظور آموزش و راهکارهای علمی به مشهد میایند، همچنین کارشناسان و اساتیدی متخصص از شهرهاى خراسان شمالی، یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان حضور دارند.

کافی از برنامه هایی که در این کارگاه آموزشی برنامه ریزی شده گفت: علاوه بر آموزش‌ها و کارگاه‌های تخصصی بخاطر شرایط إقلیمی شهرستان نیشابور وبازدید از ایستگاه تحقیقاتی این شهرستان سفری یک روزه هم به این شهرستان داریم.

گفتنی است کارگاه سه روزه مدیریت خشکسالی و کنترل بیابان زایی از ١ تا ٣ خرداد ماه سال جاری در پردیسان دانشگاه فردوسی برگزار میشود.

انتهای پیام//ا، آ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.