توسعه بندر چابهار راهبردی‌ترین پروژه‌ منطقه‌ای و تازه‌ترین قربانی اکراه بانک‌های اروپایی از کار با ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چابهار از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند واقع بوده و قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. این بندر استراتژیک که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است اهمیت فراوانی دارد که می‌توان با سازندگی و سرمایه‌گذاری در آن از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی این بندر را به مهمترین شاهراه‌ها و کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی تبدیل کرد.

درست یک سال پیش ناردنا مودی نخست وزیر هند در تهران قرارداد بزرگ توسعه بندر چابهار و چند قرارداد مرتبط با آن را با روسای جمهور ایران و افغانستان امضا کرد. هند می‌خواست با توسعه بندر چابهار در واقع هزینه حمل و نقل و زمان جابجایی کالا به آسیای مرکزی و خلیج فارس را حدود یک سوم کاهش دهد. چابهار برای هند بیش از یک مقصد است؛ این بندر به دلیل قرار گرفتن در خلیج عمان و امکان دسترسی آسان به تنگه هرمز، یک موقعیت استثنایی به حساب می‌آید که می‌تواند به کمک آن مسیر حمل و نقل به سمت آسیای مرکزی و افغانستان داشته باشد. حتی هند با بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک بندر چابهار قادر خواهد بود پاکستان را به عنوان رقیب دیرینه خود کنار بزند.

این کشور در بزرگترین پروژه برون مرزی خود می‌خواهد، چابهار قلب تپنده ترانزیت صادراتش شود. برهمین اساس دهلی نو تعهد کرد 500 میلیون در بندر چابهار سرمایه گذاری کند، همچنین طرف‌های هندی توسعه راه آهن مربوط به پروژه چابهار را هم به عهده گرفته‌اند.

ترکش تحریم ها اینبار به شاهراه ترانزیتی هند به آسیای میانه خورد

خالد خان رئیس فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند می‌گوید که صادرکنندگان هندی می‌خواهند با توسعه بندر چابهار و استفاده از منطقه آزاد تجاری با ایران، صادرات خود به کشورهای مشترک المنافع را افزایش دهند. او این را هدیه نارندرا مؤدی به صادرکنندگان هندی عنوان می‌کند.

دست اندازهای توسعه مشترک ایران و هند در چابهار 

اکونومیک‌تایمز به نقل از دفتر برنامه‌ریزی‌های استراتژیک هند می‌نویسد: کار توسعه بندر چابهار به دلیل آنکه شرکت‌های غربی از فروش تجهیزات ساخت اسکله به آنها امتناع می‌کنند، با اختلال مواجه شده است.

همچنین شرکت دولتی هند که پروژه تکمیل بندر چابهار را بر عهده دارد اعلام کرد شرکت‌های غربی از بیم تحریم شدن از سوی آمریکا از فروش تجهیزات ضروری مانند جرثقیل و لیفتراک به آن خودداری می‌کنند. در این یک سال شرکت دولتی هندی سه بار مناقصه چرثقیل‌ های غول پیکر را برای توسعه بندر چابهار برگزار کرده است؛ ولی سازنده عمده این تجهیزات که سوئیس و فنلاند هستند در مناقصه شرکت نمی‌کنند.
 
یک شرکت مهندسی در سوئیس به شرکت هندی "ایندیا پورتس گلوبال" که متخصص ساخت اسکله در آب‌های عمیق است، اعلام کرد قادر به تامین تجهیزات مورد نیاز در پروژه چابهار نیست؛ زیرا بانک‌ها از تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران اطمینان ندارند و همچنان از نقل و انتقالات مالی که به این کشور مربوط می‌شود، سرباز می‌زنند. 

ترکش تحریم ها اینبار به شاهراه ترانزیتی هند به آسیای میانه خورد
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های مشترک ایران و هند یعنی توسعه بندر چابهار تازه‌ترین قربانی اکراه بانک‌های اروپایی از کار با ایران است. این شرکت‌های هندی می‌گویند بانک‌های معتبر اروپایی کارهای مربوط به فروش تجهیزات را بر عهده نمی گیرند. 

تکذیب ادعاهای مطرح شده توسط آقای سفیر

با این وجود سفیر هند در تهران به رویترز گفته است مناقصه پروژه چابهار به دلایل فنی چند بار برگزار شده و مشکلی در خصوص پیدا کردن تجهیزات وجود ندارد.

ترکش تحریم ها اینبار به شاهراه ترانزیتی هند به آسیای میانه خورد

نقش ترامپ و آمریکا در عدم توسعه و پیشرفت

«دونالد ترامپ» در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت ورود به کاخ سفید، توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد. او در این مدت برخی تحریم‌ها را علیه شخصیت‌ها و شرکت‌های ایرانی به بهانه انجام آزمایش‌های موشکی اعمال و شرکت‌های غربی را نسبت به بازگشت مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، نگران کرده است. کما اینکه در دولت اوباما نیز نگرانی از تحریم‌های باقیمانده آمریکا کار را برای سرمایه‌گذاری در ایران دشوار کرده بود.

هم اکنون نیز سنای آ‌مریکا در حال تدوین و تصویب مجموعه تحریم‌های جدید علیه ایران است، ضرب العجل تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای هم 20 روز دیگر فرا می‌رسد. بدون اعمال تحریم‌های جدید هم بانک‌های اروپایی کمتر حاضر به کار با ایران هستند. اما اگر ترامپ طرح‌های هسته‌ای را برگرداند هم تیر خلاصی به این پروژه و بقیه قراردادهای دیگر زده است.

ترکش تحریم ها اینبار به شاهراه ترانزیتی هند به آسیای میانه خورد

کسانی‌که ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم را نمی‌خواهند در چابهار کارشکنی می‌کنند

بهرام قاسمی سخنگو وزارت امور خارجه  در این خصوص  به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: طرح چابهار طرح بسیار عظیم و سرمایه بر است که در توسعه و ثبات سیاسی منطقه موثر است و با مشارکت تعداد زیادی از کشورهای منطقه دنبال می شود. وی با اشاره به نقش چنین پرژه هایی درثبات، امنیت ،توسعه اقتصادی و فقرزدایی ومبارزه با تروریسم گفت:اگر چه برخی از کشورها در این پروژه و یا سایر پروژه های اقتصادی کارشکنی هایی داشتند اما تصورم این است مشکلات احتمالی برطرف شدنی است و اراده ملت ها و کشورها می تواند بر این نوع معضلات، فائق بیاید.

قاسمی اضافه کرد: شاید یکی از دلایل اساسی وضعیت منطقه ما همین فقر و عدم توسعه اقتصادی بوده که بخشی از آن آگاهانه در پس سیاست های پنهان برخی قدرتها حادث شده است، لذا می تواند این پروژه هم توسط برخی با موانعی روبروشود اما با اراده ای که در کشورهای مهم پیگیر پروژه وجود دارد، مشکلات اگر هم باشد، قابل رفع خواهد بود.
 
 
گزارش از فاطمه آهی

انتهای پیام/
برچسب ها: تحریم ، چابهار ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار