به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ ماريا قادري فرح اظهار كرد: متاسفانه در سالهای گذشته، نبود آگاهی و نگرانی های مصرف کنندگان از سلامت و کیفیت فرآوردههای لبنی و بیپاسخ ماندن سوالهاي گوناگون موجود در ذهن آنان و برخی پاسخ های رسانه ای غیر کارشناسی باعث افزایش چشمگیر مراکز تهیه و عرضه لبنیات سنتی شده است.
وي افزود: گروهی باور دارند که فراورده های صنعتی بدون چربی لازم و حتی فاقد چربی طبیعی شیر هستند. ولي واقعیت آن است که چربی طبیعی شیر در فصلهاي مختلف سال و بر اساس نژاد و تغذیه دام متفاوت است.
قادري تصريح كرد: مقدار چربی متوسط شیر گاو حدود 5/2 تا 5/3 درصد است که درصنعت بر اساس نوع فراورده(بدون چربی، کم چرب و پرچرب) مقدار چربی تنظیم می شود تا مصرف کننده بر اساس نیاز و حتی محدودیتهای خود، فراورده ی متناسب را انتخاب كند درحالیکه در لبنیات سنتی مصرف کننده هیچگونه اطلاعی از میزان چربی محصول خریداری شده ندارد.
وي در مورد علت وجود چربی به صورت یک لایه (سرشیر یا رویه ماست) در فراوردههای سنتی و نبود آن در فراوردههای صنعتی گفت: در صنعت برای یکنواختی محصول و ایجاد ویژگیهای مطلوبتر، چربیشیر، زده شده تا همه ی ذرات اندازهای یکسان داشته باشند. بنابراین چربی را به صورت لایهای بر روی محصول مشاهده نمیکنیم.
قادري افزود: آنچه بر روی ماست و شیر محلی میبینیم فقط چربی و خامه نیست، علاوه بر چربی، شامل سلولهای مرده ی پستان، سلولهای خونی و جرمهاي دیگری است که نه تنها مطلوب نبوده بلکه در مواردی نیز میتواند باعث بیماری شود در حالیکه این جرمها هنگام ورود شیر به کارخانههای صنعتی و قبل از تولید هرگونه محصول، از آن جدا شده و دفع میشود.