آیت‌الله سبحانی در برنامه چشمه معرفت آیات مربوط به مراحل نزول قرآن که در قرآن کریم آمده است را بررسی کرد و به سؤالات مطرح شده در این زمینه پاسخ داد.

بررسی مراحل نزول قرآن کریم توسط آیت‌الله سبحانی
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد با اشاره به آیه «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» اظهار کرد: این آیه حاکی از آن است که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است، آیات دیگر نیز حاکی از همین مسئله یعنی نزول قرآن در ماه مبارک رمضان است.

وی بیان کرد: در سوره قدر به شب نزول قرآن نیز اشاره شده که این شب، شب قدر است؛ در مجموع آیات مرتبط با نزول قرآن به این نتیجه می‌رسیم که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: با وجود اینکه آیاتی مبنی بر نزول قرآن در ماه مبارک رمضان است، در سوره‎ای از قرآن نیز آمده است که قرآن کریم به صورت تدریجی نازل شده است.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: در قرآن آمده است که زمانی مشرکان اعتراض می‌کنند که چرا قرآن یک جا بر پیامبر (ص) نازل نشده است؟ آن‌گاه جواب می‌دهد که به تدریج نازل می‌شود تا قلب شما را محکم کنیم و شما را از تزلزل عرفی و انسانی بیرون آوریم.

وی ادامه داد: اگر پیامبر (ص) یک بار با عالم بالا ارتباط می‌گرفت و ارتباط تداوم نداشت آن قوت قلبی که باید داشت را نداشت، ولی رسول خدا که پیوسته با عالم بالا ارتباط داشته باشد و مدام از جبرییل و عالم بالا خبر و گزارش بگیرد مسلما قلب پیامبر (ص) از استحکام بیشتری برخوردار می‎‌شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اکنون این سوال ممکن است مطرح شود چگونه می‌توان بین این دو آیه یعنی آیه‌ای که مبنی بر نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ بر پیامبر است و همچنین آیه‌ای که بیانگر نزول قرآن در ماه مبارک است را جمع کرد؟

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه این سؤال از قدیم مطرح بوده و مفسران پاسخ‌های متنوعی به این سؤال داده‌اند گفت: پاسخی که شیخ مفید در شرح عقاید صدوق آورده است را اکنون انتخاب می‌کنم مبنی بر اینکه همانگونه که به کل قرآن، قرآن گفته می‌شود به بخش اعظم قرآن نیز قرآن گفته می‌شود یعنی هنگامی که ۳۰ سوره را در یک جا جمع کنیم باز به آن قرآن گفته می‌شود، بنابراین قرآن دو اصطلاح دارد یک اصطلاح آن همه قرآن که شامل ۱۱۴ سوره است و دیگری بخش اعظم قرآن.

وی اذعان کرد: دلیل بر اینکه بخشی از آیات قرآن در شب قدر و ماه رمضان نازل نشده است همین آیه است که گفته است «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» چرا که این حاکی از نزول قرآن است در ماه رمضان، یعنی حاکی در شهر رمضان نبوده بلکه محکی در شهر رمضان بوده است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه «انا انزلناه فی لیلة القدر» گفت: این هم مسلما در شب قدر نبوده بلکه حاکی از نزول قرآن در شب قدر بوده است، بنابراین آیاتی که گفته است قرآن را در شب قدر نازل کردیم منظور مجموعی از آیات قرآن است که بر قلب پیامبر (ص) نازل شده است.

آیت‌الله سبحانی افزود: آیاتی از قرآن که مبنی بر نزول قرآن به صورت تدریجی است نیز اشاره به سوره‌هایی دارد که در مدت ۲۳ سال به صورت تدریجی بر پیامبر (ص) نازل شده است، در مجموع ایرادی ندارد که گفته شود بخشی اعظمی از قرآن در شب قدر نازل شده است و همچنین ایرادی ندارد که گفته شود بخشی از آیات به صورت تدریجی در بقیه ماه‌ها نازل شده است.

وی ادامه داد: شیعیان معتقدند که بعثت پیامبر (ص) با نزول پنج آیه همراه بوده است که این خود بیانگر این است که بخشی از آیات قرآن نیز در ماه رجب نازل شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آیه «اقراء باسم ربک الذی خلق» جزء نخستین آیاتی است که بر پیامبر (ص) نازل شده است عنوان کرد: اینکه به پیامبری که از میان جماعت امی و درس نخوانده نازل شده است گفته می‌شود «بخوان» این نشان از این داشته است که این امت امی نخواهد بود بلکه امتی درس خوانده خواهد بود و بوسیله علم و دانش و ایمان جهان را احاطه خواهد کرد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.