کرمان؛

کمک بزرگ کرمانیها به حمل زباله شهر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان گفت: با تلاش‌هایی که برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی بیرون گذاشتن زباله‌ها در روز و ساعات مشخص انجام شد، حذف جمع‌آوری زباله در روز را داشتیم که در گذشته هزینه‌ی هنگفتی را برای شهرداری در پی داشت.

کمک بزرگ کرمانیها به حمل زباله شهربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان اسماعیل جهانشاهی گفت:  نان خشک یک پسماند است، اما در جامعه‌ی ما مردم حرمت خاصی برای آن قائل هستند و نان را قاطی سایر زباله‌ها نمی‌کنند.
 
وی افزود: این یک فرهنگ، عرف و عادت خوب است و شهروندان باید به همه‌ی زباله‌ها این نگاه اقتصادی را داشته باشند.
 
 جهانشاهی افزود: همه‌ی مواد مصرفی، نعمت خدا هستند و عدم استفاده‌ی صحیح از آن‌ها کفران نعمت است.
 
وی با تاکید بر اینکه در زمینه‌ی تفکیک کاغذ، خیلی موفق بوده‌ایم، تصریح کرد: متوسط سرانه‌ی بازیافت کاغذ در دنیا 50 درصد است، البته در برخی کشورها تا 90 درصد هم اعلام شده؛ در حالیکه آمار بازیافت کاغذ در شهر کرمان با همت هم‌کاران ما در سازمان و هم‌کاری مردم به بیش از 60 درصد رسیده است و ما از سرانه‌ی جهانی هم بالاتر هستیم.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان افزود: اگر مردم بدانند برای تولید یک تن
کاغذ، 17.5 تن اصله درخت قطع می‌شود و مشکلات طبیعی و محیط زیستی امروز ناشی از استفاده‌ی ناصحیح ما از مواهب الهی است، در تولید پسماند و دورریز آن توجه بیش‌تری خواهند داشت.
 
جهانشاهی با تاکید بر اینکه این آموزش‌ها باید در مدارس و در کتاب‌های درسی داده شود؛ گفت: سخنرانان مذهبی هم باید به این مسائل بپردازند و مردم باید خودشان، پسماندها را مدیریت کنند و بدانند هر هزینه‌ای که در زمینه‌ی پسماندها می‌شود، از جیب خودشان است؛ چون مردم خودشان هزینه‌ی خدمات شهری را می‌دهند.
 
وی تصریح کرد:بیرون گذاشتن زباله‌ها در خارج از وقت معین، تولید بیش‌تر زباله و عدم تفکیک زباله‌ها، همه موجب هزینه‌های زیاد می شود.
 
جهانشاهی خاطرنشان کرد: با آموزش‌ها و راه‌اندازی گشت ویژه‌ی پسماند توانستیم این مسئله را به صفر برسانیم که علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجهی که دارد، از تردد ماشین‌آلات حمل زباله در طول روز و ایجاد ترافیک جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار