سیاری در نشست روز جهانی مبارزه با دخانیات اعلام کرد؛

افزایش ١٠ برابرى بازیگران در تبلیغات سیگار

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه صنعت سینما از سوى شرکت هاى دخانى خریدارى شده، گفت: در دهه سوم بعد از انقلاب تبلیغات کشیدن سیگار در مردان بازیگر ٤ برابر و در زنان ١٠ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ على اکبر سیارى معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبرى روز جهانى مبارزه با دخانیات که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: مصرف دخانیات براى سلامت مردم عامل سرطان زا و بیمارى زا است، اما چرا مصرف آن رو به رشد است؟

وى ادامه داد: اندیشمندان شش استراتژى را مطرح مى کنند که اطلاع رسانى یکى از مهترین آن‌ها است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: شایع‌ترین علت مرگ و عامل سرطان زا قابل پیشگیرى مصرف دخانیات است و اگر کسى در نوجوانى دخانیات مصرف کند ٩٠ درصد در بزرگسالى معتاد مى شوند که کاهش عمر ٢٠ تا ٣٠ سال فرد را به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: علت ٩٠ درصد ابتلای افراد به سرطان ریه، مصرف دخانیات است که استعمال دخانیات مرگ، سرطان و بیمارى‌های گوناگون را در پی دارد و افرادى که در سن تولید و کار در کشور قرار دارند با مصرف دخانیات آسیب مى بینند.

سیاری تصریح کرد: تفاهم نامه اى با آموزش و پرورش منعقد کردیم و اقدامات خوبى انجام شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از ٧ میلیون مصرف کننده دخانیات، ٩٠٠ هزار نفر که جان خود را از دست مى دهند دخانیات مصرف نمى کنند بلکه در معرض دود سیگار قرار دارند.

وى با اشاره به محدود کردن عرضه سیگار و تاثیر آن در کاهش مصرف عنوان کرد: در کشورهاى زیادى نشان داده شده که محدودیت مصرف منجر به کاهش مصرف و عوارض آن مى شود.

سیارى اظهار کرد: ما قوانینى در زمینه محدود کردن محیط هاى مصرف سیگار داریم به عنوان مثال در هواپیماها، مساجد و بسیارى اماکن سربسته مصرف سیگار ممنوع شده است، اما متاسفانه در مورد قلیان این طور نیست و در رستوران‌ها و بسیارى اماکن عمومى قلیان عرضه مى شود.

وی عنوان کرد: موفق شدیم در ٣٠ دانشگاه علوم پزشکى قلیان را از اماکن تحت پوشش این دانشگاه‌ها حذف کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه یکى از استراتژى‌های کاهش مصرف، جلوگیرى از تبلیغ مواد دخانى است، افزود: شرکت هاى دخانى به دلیل حاشیه سود بالا این صنعت هزینه هاى هنگفتى براى تبلیغات مى کنند.

وى بیان کرد: در ٣٠٠ فیلم برتر کشور در سه دهه بعد از انقلاب در مورد تبلیغ سیگار از سوى بازیگران این فیلم‌ها تحقیق کردیم و دیدیم که میزان تبلیغ سیگار در بازیگران مرد در دهه دوم ٢ برابر و بازیگران زن ٤ برابر افزایش داشته، همچنین دهه سوم در بازیگران مرد ٤ برابر و بازیگران زن ١٠ برابر تبلیغات سیگار کشیدن بیشتر شده است.

سیارى اظهار کرد: این میزان نشان مى دهد که صنعت سینما که بالاترین تاثیر در کشور را دارد، توسط شرکت هاى تولیدکننده و وارد کننده سیگار خریدارى شده اند.

وی با اشاره به ارائه خدمات رایگان ترک موادمخدر در شبکه بهداشتى کشور به عنوان یک استراتژى گفت: یکى از اقدامات در زمینه کاهش مصرف دخانیات فراهم کردن خدمات درمانى براى مصرف کنندگان است و ما از ٢ سال پیش در شبکه بهداشت شهر و روستا زمینه درمان رایگان را فراهم کردیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: پایش اقدامات استراتژى ششم در کاهش مصرف دخانیات بوده و در تحقیقى که در سال ٩٥ انجام دادیم نشان داده شد که مصرف سیگار نسبت به سال ٩٠ کاهش، اما مصرف قلیان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر مصرف قلیان در نوجوانان به خصوص دختران افزایش پیدا کرده مصرف سیگار در آقایان چند برابر خانم‌ها است، اما این میزان در مورد قلیان یکسان است.

سیارى با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه در کاهش مصرف دخانیات از طریق افزایش قیمت ریالى و مالیات موفق نبودیم، گفت: در سال ٩٣ کارشناسان سازمان بهذاشت جهانى به ایران آمدند و بر روى سیستم مالیاتى ما تحقیق کردند و فرمول هایی را به ما ارائه کردند که مالیات بر دخانیات باید بر خرده فروشى و به صورت پله اى افزایش پیداکرده و به ٦٥ درصد برسد.

وى افزود: مالیات بر خرده فروشى سیگار باید به ١٥ درصد برسد که در کشور ما ١١ درصد است علاوه بر این موضوعى در کشور مطرح است که خطر براى ما محسوب شده فریب کارى هایی است که صنعت دخانیات به دولت مى زنند زیرا مالیات هایی که از تولیدکنندگان داخلى اخذ مى شود بسیار کمتر از مالیات واردات بر سیگار است و به دلیل آنکه سود شرکت‌ها کم نشود سیگارهاى خارجى را مونتاژ داخلى مى کنند و به اسم تولید داخل وارد بازار مى کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: ثابت شده که با افزایش مالیات و بالابردن قیمت مصرف سیگار به خصوص در فقرا و نوجوانان کم مى شود که این دو گروه بیشتر در معرض خطر قرار دارند، زیرا نوجوانان هدف اصلى شرکت هاى دخانى هستند و مادام العمر مشترى آنها مى شوند و فقرا به دلیل مشکلات و استرس بیشتر به مواددخانى روى آورده و زودتر بیمار شده و جان خود را از دست مى دهند.

وی اظهار کرد: در زمینه افزایش مالیات بر دخانیات در ابتدا مجلس همکارى کرد و اوضاع کمى بهتر شد، اما در مرحله بعد تنها یک نفر از نمایندگان در برنامه ششم توسعه باعث شد که مالیات به قیمت خرده فروشى به مالیات بر در کارخانه تغییر کند که به معنی کاهش درآمد دولت از این طریق و افزایش مصرف دخانیات در جامعه است.

دخانیات عامل مرگ و میر ۶۰ هزار ایرانی
معاون بهداشت وزارت بهداشت دخانیات را عامل مرگ ۶۰ هزار ایرانی در سال معرفی کرد و گفت: سالانه ۱۶ هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی در ایران از بین می‌روند و اگر یک هواپیما سقوط کند ۳۰۰ نفر جان خود را از دست بدهند همه به آن اعتراض می‌کنند.

سیارى ادامه داد: سالانه ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات می‌میرند و می‌بینیم که عزم جدی برای جلوگیری از این میزان مرگ و میر در کشور وجود ندارد و وقتی تجار سعی می‌کنند واردات را افزایش دهند و کسانی که مرز‌ها را کنترل می‌کنند در جلوگیرى از قاچاق همکاری نمی‌کنند، وزارت بهداشت نیز به تنهایی نمى تواند موفق شود.

مواد مخدر در برخی تنباکو‌ها
وی تصریح کرد: سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف دخانیات و ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در بعضی مراکز توزیع قلیان به تنباکو‌ها مواد مخدر اضافه می‌شود، گفت: چه کالایی در کشور تا این اندازه سود دارد؟ تلاش ما این بود که پول به دست آمده از افزایش مالیات بر دخانیات به دولت بازگردد، اما این تجارت بسیار پرسودى است که بسیارى از افراد را در دولت و مجلس مى خرند و اجازه نمی‌دهند وزارت بهداشت کار خود را انجام دهد.

وی با اشاره به آمار قاچاق مواد دخانی به کشور بیان کرد: بر اساس گزارش‌ها ۳۰ درصد مصرف داخل از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و یکی از راه‌های افزایش تولید سیگار در کشور نیز طرح همین مسئله است و معلوم نیست این آمار درست باشد یا خیر؟ 

سیارى ادامه داد: ایجاد اشتغال، کاهش قاچاق و افزایش کیفیت نیز سه موضوعی است که شرکت هاى دخانیات بیان مى کنند که همه این‌ها دروغ است و به خاطر حاشیه سود بالاى این صنعت است، تجار، تولید کنندگان و وارد کنندگان همه یک گروه هستند و جریانی پشت این کار است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت همه تلاش خود را در زمینه افزایش مالیات بر دخانیات انجام داده، اما موفق نشده است که علت آن نیز حاشیه سود بالای این صنعت است. 

آمار مصرف سیگار و قلیان در کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: ٢٠ درصد مردان سیگار و  ۶. ۰ درصد خانم‌ها در کشور سیگار و ۴.۷ درصد مردان و ٢.٣ درصد زنان قلیان مى کشند و بزرگ‌ترین نقش را آموزش در کاهش مصرف دخانیات دارد زیرا این موضوع مربوط به رفتار مردم است البته ما در این زمینه چند اقدام اساسی انجام داده‌ایم.

وى یادآور شد: تربیت سفیران سلامت در میان دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها، استفاده از رسانه‌ها و برگزاری کمپین و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش برخى اقدامات آموزشى انجام شده در وزارت بهداشت برده، اما نقش اصلی را در این زمینه آموزش و پرورش، آموزش عالی و خانواده‌ها بر عهده دارند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۶:۴۳ ۲۶ دی ۱۳۹۹
خب بزارید سیگار رو تبلیغ کنند،مگه چیه!؟؟ تازه تمام مردم دنیا سیگار می کشند.
آخرین اخبار