در نشست خبری روز جهانی مبارزه با دخانیات مطرح شد؛

پشت پرده شرکت های دخانی در ایران/ هزینه هاى میلیاردى براى تبلیغات سیگار

مدیرکل‌ دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره هزینه هاى میلیاردى براى تبلیغات سیگار گفت:شرکت هاى دخانى به خاطر سود بالا سم به خورد مردم مى دهند.

شرکت هاى دخانى به خاطر سود بالا سم به خورد مردم مى دهند/هزینه هاى میلیاردى براى تبلیغات سیگاربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرام رفیعی‌فر مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در نشست خبری روز جهانی مبارزه با دخانیات که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: دخانیات تهدیدی برای جمعیت کشور قلمداد می‌شود و سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده ۹۰ درصد افراد زیر ۱۸ سال که یک بار مواد دخانی مصرف می‌کنند که تأثیر نیکوتین بر روی مغز آنها به گونه‌ای است که پس از این سن معتاد به سیگار و مواد دخانی می‌شوند.

وی ادامه داد: زنان، جوانان و نوجوانان گروه‌های هدف شرکت‌های دخانیات هستند و آنها به زنان می‌گویند که با مصرف دخانیات جذاب‌تر شده و برابری با مردان پیدا می‌کنند، همچنین در تبلیغات خود اظهار می‌کنند که نوجوانان با کشیدن سیگار بزرگ می‌شوند و همه اینها تحقق آرزو‌ها و رویاهای نوجوانان و زنان است.

رفیعی‌فر عنوان کرد: برنامه جامع درسی آموزش سلامت در مدارس که با مشارکت آموزش و پرورش آغاز شده، به صورت یک برنامه تدریجی و تکمیلی وارد کتاب‌های درسی می‌شود تا دانش‌آموزان در زمینه کنترل و پیشگیری مصرف مواد دخانی آموزش‌های لازم را ببینند و این روند ۷ تا ۸ سال زمان نیاز دارد که ۳ سال این مدت گذشته و امیدواریم هر چه زودتر در دروس آموزش سلامت در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

مدیر کل دفتر ارتقای آموزش و سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه از هر ۱۰ دانش‌آموز یک نفر سفیر سلامت می‌شود، گفت: سال گذشته یک میلیون و دویست هزار سفیر سلامت تربیت شد و امسال نیز این رویه ادامه پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: افراد زیر ۱۸ سال با مشاهده استعمال دخانیات در افراد موجه و محبوب آن را تکرار می‌کنند، اما افراد محبوب تنها قهرمانان ورزشی و بازیگران نیستند هر چند که ما از آن‌ها خواهش می‌کنیم از کشیدن سیگار اجتناب کنند، مهمترین فرد موجه برای هر شخص پدر و مادر وی است.

رفیعی‌فر اظهار کرد: اکنون بسیاری از پدر و مادر‌ها در حضور فرزند خود سیگار نمی‌کشند، اما بوی دود روی لباس‌های آنها نشسته و کودکان و نوزادان این دود آلوده را استشمام کرده و قرابت با سیگار پیدا می‌کنند که در نتیجه آن خطر سیگاری شدن آنها افزایش پیدا می‌کند.

مدیر کل دفتر ارتقاء آموزش و سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه سندروم مرگ کودکان با کشیدن سیگار در پدر و مادر‌ها افزایش پیدا می‌کند، افزود: نوزادانی که در معرض دود سیگار در خانواده هستند خطر مرگ در آنها بالاتر بوده و از یک میلیون مرگ و میر دسته ۲ سیگار بخش زیادی را کودکان و نوجوانانی تشکیل می‌دهند که پدر و مادر آن‌ها سیگاری است.

وی تصریح کرد: امیدواریم سینمایی عاری از دخانیات داشته باشیم و مردم باید بدانند که بر خلاف باور‌ها قلیان ضرر بیشتری از سیگار داشته و به رستوران‌هایی بروند که قلیان در آن سرو نمی‌شود.

رفیعی‌فر بیان کرد: وزارت بهداشت در قالب طرح تحول امکان ارائه خدمات سیگار را برای مردم فراهم کرده و زوجین توجه داشته باشند که سیگار را قبل از صاحب فرزند شدن ترک کنند یا اگر فرزند دارند قبل از آنکه فرزند آن‌ها الگوبرداری کند اقدام به ترک سیگار کنند.

وی با انتقاد از عدم همکاری تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور در خصوص کاهش مصرف دخانیات افزود: ما در وزارت بهداشت هر سال نقد‌ها و مشکلات را در زمینه کاهش مصرف دخانیات را مطرح می‌کنیم، اما دولت، ملت و بازار باید سلامت را به عنوان یک ارزش بپذیرند. 

مدیر کل دفتر ارتقاء آموزش و سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: بازاری که به فکر منفعت خود بوده و حاضر است سم به مردم بفروشد و برای آن لابی گرى مى کند و روی قانون تاثیر بگذارد، سلامت کشور را به خطر مى اندازد، اما همه باید باور کنند که سیگار مضر است و قانونی که تصویب شده باید اجرا شود.

وی تاکید کرد: هشدار‌ها در مورد دخانیات باید به صورت مداوم در معرض دید مردم باشد، اما توان مالی وزارت بهداشت برای این کار کم است و رسانه‌ها، به ویژه صداوسیما باید در این راستا همکاری کنند.

رفیعی فر با بیان اینکه صنعت دخانیات سهم زیادی از منابع خود را صرف تبلیغات می‌کند، یادآور شد: این صنعت از طرفی علف می‌پیچد و دست مردم می‌دهد و از طرفى سود آن را در راه تبلیغات خرج می‌کند و حجم سرمایه‌گذاری این صنعت با منابع وزارت بهداشت برابر نیست و وقتی مالیات بر دخانیات تصویب نمی‌شود، منبع مالی نیز برای دولت فراهم نمی‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار