٢٥ درصد مردان استعمال دخانیات دارند/ ٧ میلیون مرگ و میر ناشى از مصرف سیگار در جهان

نماینده سازمان بهداشت جهانى در ایران با بیان اینکه ٢٥ درصد مردان استعمال دخانیات دارند، گفت: سالانه ٧ میلیون نفر در اثر مصرف سیگار در جهان جان خود را از دست مى‌دهند.

٢٥ درصد مردان استعمال دخانیات دارند/ ٧ میلیون مرگ و میر ناشى از مصرف سیگار در جهان
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ثمین صدیق نماینده سازمان بهداشت جهانى در ایران در نشست پیام سازمان بهداشت جهانى دنیاى بدون دخانیات است و ایران نیز متعهد به کنترل مصرف دخانیات رسیده و این موضوع به تایید دولت رسیده است.
 
وى ادامه داد: با هدایت معاونت بهداشت و حمایت وزیر بهداشت، به عنوان سازمان بهداشت از اقدامات آن‌ها تشکر مى کنیم البته ایران در چند حوزه باید بیشتر فعالیت کند تا مصرف دخانیات کاهش پیدا کند.
 
نماینده سازمان بهداشت جهانى در ایران با بیان اینکه باید مصرف دخانیات را پایش کنیم، افزود: ٢٥ درصد مردان استعمال دخانیات دارند که این میزان درصد مصرف نگران کننده است علاوه بر این باید به موضوع قلیان به طور جدى پرداخته شود.
 
صدیق با بیان اینکه یکى از نکات مهم محافظت از افرادی است که مصرف کننده دخانیات نیستند، افزود: این افراد مصرف کننده نیستند، اما در معرض دود قرار دارند و مصرف کننده دسته دوم محسوب مى‌شوند.  
 
وى با اشاره به مرگ و میر ناشى از مصرف دخانیات گفت: از ٧ میلیون مرگ و میر مرتبط با دخانیات در جهان، یک میلیون نفر افرادى هستند که در معرض دود قرار دارند، باید بدانیم که همه مردم در معرض خطرات دخانیات هستند و حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست نشان از حمایت سایر وزارتخانه‌ها از وزارت بهداشت دارد.
 
نماینده سازمان بهداشت جهانى در ایران گفت: گام بعدى در مورد استعمال کنندگان فراهم سازى کلینیک‌ها و خدمات ترک اعتیاد در همه سطوح و در دسترس بودن آن‌ها براى گروه‌هاى مختلف باشد.  
 
وى افزود: باید پیام هاى هشدار آمیز بر روى محصولات دخانیات درج شوند و بسته بندى سیگار‌ها یکسان شده زیرا موجب مى شود مصرف و ترغیب مصرف کنندگان کم شود.
 
صدیق تصریح کرد: ممنوعیت قانونى در مصرف سیگار باید افزایش پیدا کند و متاسفانه من شاهد آن بودم که در بسیارى از رستوران‌ها در ایران قلیان عرضه مى‌شود که باید جلوى آن گرفته شود.  
 
وى ادامه داد: مبارزه و کاهش مصرف دخانیات فقط به عهده وزارت بهداشت نیست و همه مردم مسئول هستند.
 
نماینده سازمان بهداشت جهانى با تاکید بر افزایش مالیات بر سیگار گفت: مالیات بر دخانیات بازى برد برد بوده زیرا از یک طرف درآمد دولت افزایش پیدا مى‌کند که به سه وزارت خانه بهداشت، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش اختصاص پیدا مى‌کند و از طرفى کاهش مصرف دخانیات به سلامت مردم کمک مى‌کند.
 
صدیق افزود: سازمان بهداشت جهانى از وزارت بهداشت و سایر دست اندرکاران تشکر مى‌کند و ما به تعهد وزارت بهداشت بر کاهش دخانیات صحه مى گذاریم.
 
وى یادآور شد: ایران در کاهش مصرف دخانیات و بیمارى هاى غیرواگیر مرتبط با دخانیات موفق بوده و باید این خبر را بدهیم که ایران به عنوان یک کشور پیشرو در کنترل بیمارى هاى غیرواگیر شناخته شده و امیدواریم تلاش‌ها ادامه پیدا کند.
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار