۲۸ سال از ارتحال جان‌گداز 'بنیانگذار جمهوری اسلامی' می‌‍گذرد، اما خاطرات امام خمینی (ره) برای شیفتگانشان همچنان زنده و ماندنی است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت سالگرد درگذشت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، نگاهی گذرا به دوران زندگی ایشان از تولد تا ازدواج می‌اندازیم.
 
از تولد تا کودکی
 
امام خمینی (ره) در سال 1281 شمسی در شهر خمین به دنیا آمدند. دوران کودکی ایشان در این شهر سپری شد. پدر امام، آیت‌الله سید مصطفی موسوی از معاصرین مرحوم آیت الله میرزای شیرازی بود. وی سالیانی چند در نجف اشرف علوم و معارف اسلامی را فرا گرفت و به درجه اجتهاد نایل آمد و پس از بازگشت به ایران در خمین به امور دینی مردم پرداخت. 
 
ی
 
کمتر از پنج ماه از ولادت امام خمینی (ره) نمی‌گذشت که طاغوتیان تحت حمایت عمال حکومت، پدر ایشان را که در مقابل زورگویی‌‌های طاغوتیان به مقاومت برخاسته بود به شهادت رساندند. بدین ترتیب امام خمینی (ره) تحت سرپرستی مادر مؤمنه‌ اش هاجر خانم که خود از نوادگان آیت الله خوانساری (صاحب زبدة التصانیف) بود و همچنین نزد عمه مکرمه اش صاحبه خانم پرورش یافتند و مورد توجه آنان بودند. امام خمینی (ره) در کودکی باهوش بودند و قامتی رشید و درشت داشتند و با جست و خیز زیاد، سرآمد همبازی های خود بودند. ایشان در سن 15 سالگی از نعمت مادر و عمه هم محروم شدند.
 
 
اساتید امام (ره) چه کسانی بودند؟
 
دوران تحصیل امام خمینی (ره) از سنین کودکی آغاز شد. ایشان با بهره گیری از هوشی سرشار، قسمتی از معارف متداول روز و علوم مقدماتی و سطح حوزه های دینیه، از آن جمله ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول را نزد معلمین و علمای منطقه خمین گذراندند و در سال 1298 ه.ش. عازم حوزه علمیه اراک شدند. اندکی پس از هجرت آیت‏ الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (نوروز 1301 هجری شمسی) امام خمینی (ره) نیز از طریق خمین رهسپار حوزه علمیه قم شدند و به سرعت مراحل تحصیلات تکمیلی علوم حوزوی را نزد اساتید حوزه قم طی کردند. برخی از اساتید امام خمینی عبارتند از آقا میرزا محمود افتخار العلماء، میرزا رضا نجفی خمینی، شیخ علی محمد بروجردی، آقا شیخ محمد گلپایگانی و مرحوم آقا عباس اراکی و بیش از همه نزد برادر بزرگش آیت الله سید مرتضی پسندیده فرا گرفتند.
 
ی
 
ایشان تنها به ادبیات عرب و دروس فقه و اصول بسنده نکردند و به دیگر رشته‏ های علمی هم علاقه‏ مندانه روی آوردند. از این رو همزمان با فراگیری فقه و اصول نزد فقها و مجتهدینِ وقت به فراگیری ریاضیات و هیئت و فلسفه نزد مرحوم حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و ادامه همین دروس به اضافه علوم معنوی و عرفانی نزد مرحوم آقا میرزا علی اکبر حکمی یزدی و عروض و قوافی و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب نزد مرحوم آقا شیخ محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی و عالیترین سطوح عرفان نظری و عملی را به مدت شش سال نزد مرحوم آیت ‏الله آقا میرزا محمدعلی شاه ‏آبادی ـ اعلی‏ الله مقاماتهم ـ پرداختند. امام خمینی با آیت‏ الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی نیز مأنوس بودند و از ایشان به نیکی یاد می‏ کردند.
 
روایتی از ازدواج و علاقه شدید امام به همسرشان
 
امام خمینی (ره) در سال 1308 ه. ش  با خانم  خدیجه ثقفی  ملقب به قدس ایران  ازدواج کردند. عقد آنان در ماه مبارک رمضان، در شاه عبدالعظیم منعقد ‌گردید. همسر امام خمینی (ره) دختر آیت‏ الله میرزا محمد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید، از علمای متجدد تهران و از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی بود. همسر امام خمینی (ره) که دارای هوش و حافظه ای فوق العاده بود، با پشتکار و علاقه علاوه بر گذراندن دوره دبیرستان قبل از ازدواج، به یادگیری دروس حوزوی پس از ازدواج به مدت 15 سال نزد امام خمینی (ره) پرداخت. 
 
ی
 
امام خمینی (ره)، به شدت به همسر خود علاقه مند بودند و او را مورد تکریم قرار می دادند و همواره به فرزندان و خانواده خود احترام به مادر را توصیه می کردند و برخلاف رسم آن زمان در امور منزل به همسرشان کمک می کردند. حاصل این ازدواج 3 پسر و 5 دختر بود که سه تن از فرزندان امام خمینی (ره) در دوران کودکی از دنیا رفتند و 5 فرزند دیگر که به کمال رسیده‌اند، به ترتیب سن عبارتند از: سید مصطفی خمینی، صدیقه مصطفوی، فریده مصطفوی، فهیمه مصطفوی و سید احمد خمینی. امام خمینی (ره) و همسرشان توجه خاصی به تربیت فرزندان داشتند و نامه های امام (ره) به خانواده بیانگر آن است که ایشان در سالهای تبعید نیز علی‌رغم سختی ها، به این مهم توجه داشته اند.خانواده امام خمینی (ره) هم در طول زندگی پر برکت ایشان، خالصانه در خدمت امام (ره) بوده و همواره از هدف ایشان دفاع می کنند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
روحش شاد یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
روحش شاد یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
با سلام.امام خمینی (ره) نعمتی بزرگی است .که ما همچنان از. وجودش بهره میگریم.او پیش ما ایرانیان زنده است وزنده خواهد ماند.امروزه جهانیان به داشتن همچین آفتابی بزرگ ومهربان. افسوس میخورند که چرا ما همچین شخصیتی بزرگ و هوشیاری را در مملکت خود نداشته باشیم...امام روحت شاد.
آخرین اخبار