50 سمندر کردستانی در منطقه اشکوتان و قلات شاه شهرستان مهاباد شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ماموران اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، برای تحقق اهداف سازمانی و ادامه روند آمار برداری دوزیستان و برنامه ریزی برای گونه های سمندرکردستانی استان، منطقه ارتفاعات اشکوتان و قلات شاه را که یکی از زیستگاه های مهم در مهاباد است را مورد پایش و آمار برداری قرار دادند.

کامران حسینی افزود: در این پایش بیش از 50 سمندر نر و ماده کردستانی سرشماری شد که بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از این سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: سمندر کردستانی از راسته دوزیستان دم دار و خانواده سالاماندریده(سمندرها) بوده که از این جنس Neurergus سه گونه در ایران وجود دارد که این گونه در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به شدت در معرض خطر انقراض طبقه بندی شده و زیستگاه آن چشمه سارها، جویبارها و آب های روان و زلال است.

در سال های اخیر عمده‌ترین تهدیدها خشکسالی، گرمایش جهانی، آلودگی آب توسط کودهای شیمیایی، سموم کشاورزی ، تخریب و تغییر وضعیت چشمه‌ها، برکه‌هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.