تپه یحیی یکی از مکان های باستانی وناشناخته در ایران است.

تپه یحیی مکانی باستانی و ناشناختهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانروحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه تپه يحيي يكي از قديمی ترين سكونت های شناخته شده ایران در شهرستان ارزوییه است گفت: اگر موجوديت شهرنشيني در ايران را به هزاره چهارم پيش از ميلاد مربوط بدانيم ، قدمت دهكده تپه يحيي به 7هزار سال پيش از ميلاد مربوط است.

وی افزود: تپه يحيی براي باستان شناسان حكم كليدي را دارد كه قفل بسياری از كاوش های علمی ، تاريخي و باستان شناسي توسط آن باز مي شود.

روحی با اشاره به اینکه كاوش های باستان شناسی در تپه يحيي از سال 1347 توسط يك هيئت مشترك ايرانی – آمريكايی آغاز شد خاطرنشان کرد:نتايج حاصل از اين كاوش ها حكايت از سكونت در دوره های مختلف را دارد.
 
معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه قديمی ترين نشانه های اين سكونت بشری در تپه يحيی ،تعدادی خانه های كوچك خشتی است كه بصورت محوطه های چهارگوش برجای مانده است گفت: اندازه هر ضلع اين بناها به حدود 5/1 متر می رسد كه اغلب فاقد درگاه بوده و به نظر می رسد راه ورود و خروج به اين محوطه ها از طريق روزنه ای صورت می گرفته كه در سقف اين بناها وجود داشته است.

وی افزود: ساكنان اين بناها علاوه بر ادوات سنگي و استخوانی از ظروف سفالی با شكل ساغرهای كوچك و از خمره اي بزرگ براي ذخيره مواد استفاده می كردند.

روحی با اعلام اینکه با توجه به اختراع خط در 3600 سال قبل از ميلاد توسط ايلاميان (عيلامی ها)همزمان نوشتن در تپه يحيی رواج داشته است خاطرنشان کرد: نوشته هايی به خط ايلامی(عيلامی) مربوط به رسيدهای اقتصادی در اين تپه بدست آمده است.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.