در جشنواره دانشگاهی شهید مطهری عنوان شد؛

کاهش وابستگی مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی به دولت مرهون شرکت‌های دانش‌بنیان است

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی گفت: وابستگی مالی دانشگاه‌ها به دولت با تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانى معاون آموزشى وزارت بهداشت در جشنواره دانشگاهى شهید مطهرى با بیان اینکه علوم پزشکى تهران با ٢ هزار عضو هیات علمى و بیش از ١٣ هزار دانشجو ظرفیت‌هاى بالایی دارد، گفت: علوم پزشکى تهران مادر دانشگاه هاى علوم پزشکى کشور است و بالندگى خود را حفظ کرده است.

وى با اشاره به اینکه افراد برجسته دانشگاه علوم پزشکى تهران در عرصه پزشکى کشور در تاریخ گذشته و حال کشور همواره مى درخشند، اظهار داشت: همچنین این دانشگاه در ارائه خدمت نیز نقش داشته و بالندگى علوم پزشکى تهران در آموزش و پژوهش در کشور است.

لاریجانى با بیان اینکه علوم پزشکى تهران مى تواند الگویی برای سایر دانشگاه هاى علوم پزشکى در حوزه آموزش باشد، افزود: این دانشگاه در حوزه آموزش اقدامات بسیارى خوب و موثرى انجام داده و ظرفیت هاى بسیارى دارد، اما باید حرکت خود را به سمت دانشگاه هاى نسل سوم تندتر کند.

معاون آموزشى وزارت بهداشت عنوان کرد: دانشکده هاى علوم پزشکى باید به سمت محصول محورى و توجه بیشتر به سلامت حرکت کنند و انعطاف پذیرى در برنامه هاى آموزشى و نوآورى را در دستور کار قرار دهند. همچنین دانشگاه‌ها باید با صنعت و خارج از دانشگاه ارتباط بیشترى برقرار کرده و با بدنه دولتى از نظر مالى فاصله بگیرند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بودجه‌های آموزشى دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال جاری ۳۵ درصد رشد داشته، افزود: وقتی بررسی می‌کنیم، حدود ٨٥ درصد بودجه برای حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی صرف می‌شود. هزینه‌کرد این بودجه‌ها بسیار دشوار بوده مگر اینکه دانشگاه‌ها راهی به بیرون از دانشگاه پیدا کنند که دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه توانایی زیادی دارد.

لاریجانی تاسیس شرکت هاى دانش بنیان را تحقق ارتباط با خارج از دانشگاه هاى علوم پزشکى دانست و گفت: شرکت هاى دانش بنیان به استقلال فکرى و آموزشى دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه را باید به خانه استادان و اعضاى هیات علمى تبدیل کرد، تصریح کرد: استادان باید در دانشگاه احساس کنند رشد و زندگی در این مکان امکان‌پذیر است. دانشگاهی مثل علوم پزشکی تهران که تربیت مربی و استاد برایش مهم بوده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در این حوزه انجام دهد تا تربیت مربی و استاد واقعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در زمینه اخلاق و رفتار حرفه‌ای کارهایی باید انجام شود و کدهایی بین استاد و دانشجو در گروه‌های آموزشی ایجاد شود، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند در این راستا قدم‌های مهمی را بردارند.

لاریجانی بیان کرد: اگر در حوزه آموزش پزشکی بخواهیم مرجعیت علمی را دنبال کنیم، علوم پزشکى تهران باید پرچمدار در این زمینه باشد این دانشگاه باید ماموریت‌های روشنی را برای خود رصد کند و این مساله در آینده می‌تواند موجب درخشش این دانشگاه شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید قدرت تعامل و نوآوری خود را بیشتر کنند، افزود: تعامل بین دانشجو و استاد بسیار حائز اهمیت بوده، زیرا بدنه هیأت علمی رکن تحولات آتی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
 
لاریجانی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به دانشگاه مجازی و مجازى سازى عنوان کرد: در این دانشگاه ۹۰۰ استاد، آموزش پزشکی را به عهده دارند، اما باید تلاش‌های بیشتری برای آموزش دروس‌های پزشکی اساتید برجسته پزشکی در این دانشگاه صورت گیرد.
 
وی افزود: تنها دستگاهی که در کل کشور آمایش سرزمینی دارد، وزارت بهداشت است. این آمایش سرزمینی فراتر از وزارتخانه‌های دولتی بوده و به کمک آن توانستیم آموزش پزشکی را کیفیت بخشیده و آینده روشنی برای آموزش پزشکی کشور پیش رو داشته باشیم.
 
لاریجانی با بیان اینکه علوم پزشکی تهران باید دروس اساتید برجسته خود را بر روی سایت دانشگاه مجازی قرار دهد، افزود: با این حال تمام دانشگاه‌ها و دانشجویان علوم پزشکی می‌توانند از این دروس استفاده کرده که موجب ارتقاء آموزش پزشکی در کشور می‌شود.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: علوم پزشکی تهران برنامه آموزشی خود را با موفقیت و در مسیر روشنی طی می‌کند و باید برنامه‌ریزی برای چند ماه آینده داشته و برای ۴ سال آموزشی بعدی برنامه‌های روشن و منظمی تدوین کند.
 
وی با بیان اینکه علوم پزشکی تهران در بین‌المللی سازی خوب پیش رفته و تعداد دانشجوی خارجی این دانشگاه در کشور جایگاه نخست را دارند، گفت: علاوه بر این علوم پزشکی تهران در اعتبار سنجی آموزشی وضعیت بسیار مطلوبی داشته و بیش از ۹۰ درصد استاندارد‌های لازم را کسب کرده و پتانسیل بالایی دارد، امیدواریم در سال‌های آتی بیش از پیش بدرخشد و فاصله خود را با دانشگاه‌های مطرح جهان کم کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران تعاملات بین‌المللی بیشتری از دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور دارد، افزود: توجه به مرجعیت علمی در دانشگاه‌های نسل سوم و مجازی‌سازی از امور مهمی است که می‌تواند در دانشگاه علوم پزشکی تهران پیگیری شده و موجب ارتقاء کل کشور گردد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات دولت خیلی قابل پیش‌بینی نیست، یادآور شد: بسیار مناسب است که دانشگاه علوم پزشکی تهران ایده‌های خود را اجرا کند و همچنین این دانشگاه نباید به وضع موجود خود غره شود و تلاش خود را بیشتر کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار