سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کنند سلامت اولویت چندم آن‌ها است؟ / تهرانی‌ها هر روز ۷۵ دقیقه در ترافیک هستند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید مشخص کنند که موضوع سلامت مردم اولویت چندم آنها است، گفت: 10.3 درصد از کل درآمد ناخالص ملی جهان صرف حوزه سلامت می‌شود.

کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کنند سلامت اولویت چندم آنها است؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با موضوع مشخص شدن تعرفه‌ها در سال96، اظهار داشت: موضع وزارت بهداشت در این زمینه مشخص است و وزیر بهداشت، معاون درمان و دبیر شورای عالی بیمه اخیراً اظهاراتی در این زمینه اعلام کردند.

وی افزود: آنچه برای وزارت بهداشت در این زمینه مدنظر قرار دارد این بوده که در پرداخت هزینه سلامت به مردم فشاری نباشد البته باید توجه داشت که ما در محیطی هستیم که  علیرغم اینکه که گاهی با مشکلات مواجه بودیم ولی کاهش پرداختی از جیبت مردم در حوزه سلامت شاهد هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: افزایش پرداختی از جیب مردم صلاح نیست و از طرفی خدمات باید مطابق با قیمت تمام شده و واقعی باشد که تحت پوشش بیمه و منابع دولتی است همچنین اگر لازم بوده سوبسید آن از منابع دولتی و بیمه‌ای تأمین شود.

وی بیان داشت: هنوز توافق کلی در ارتباط با موضوع تعرفه‌ها حاصل نشده و گروه‌های مختلفی در این زمینه اظهاراتی را عنوان کردند البته امیدواریم هر چه سریعتر این موضوع مشخص شود.

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در وزارت بهداشت چقدر شرایط مهیا است که وزارتخانه به دولت بعد واگذار شود،‌گفت: در سال 96، از طرف منابع دولتی سال بهتری خواهیم داشت البته مشکل اصلی تأمین اجتماعی است و امیدواریم تأخیر در پرداخت‌ها هر چه سریعتر جبران شود ولی به طور کلی شرایط برای تحویل بهتر بوده ولی ایده‌آل نیست.

وی تأکید کرد: تلاش کرده‌ایم علیرغم همه سختی‌ها در ارائه خدمات خدشه‌ای وارد نکرده باشیم. 

سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع بسته پایه خدمات سلامت اشاره کرد و گفت: طبق قانون بیمه همگانی بسته پایه خدمات سلامت توسط شورای عالی بیمه تعیین می‌شد اما در حال حاضر باید توسط وزارت بهداشت تعیین شود که در برنامه ششم توسعه نیز تبدیل به قانون شد. 

وی گفت:‌این بسته برای رسیدن به هدف اصلی پوشش همگانی سلامت تعیین می‌شود و ایران زودتر از سایر کشورها برای دسترسی به این هدف برنامه‌ریزی کرده است. 

حریرچی افزود: در اکثر کشورها بنابر تعاریف گوناگون نیم تا یک برابر سرانه را می‌توان برای زندگی باکیفیت هزینه کرد و در واقع هزینه برای یکسال زندگی باکیفیت مناسب تعیین می‌شود که در کشورهای متفاوت به صورت‌های مختلف است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حداکثر خدمات باید برای حداکثر افراد تأمین شود و در این راه عدالت و حفاظت مالی مدنظر قرار گیرد همچنین تعیین بسته سلامت برای رسیدن به پوشش همگانی باید شفافیت و عدالت را مورد توجه قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، گفت:‌ ما به عنوان خدمت‌گزار مردم در حوزه سلامت به صورت جدی از کاندیداها درخواست داریم که موضع خود را در مورد حوزه سلامت مشخص کنند و اعلام دارند که سلامت مردم اولویت چندم آنها بوده و چه برنامه‌های خاصی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناظره‌ها به این موضوع کم توجه شد است گفت:‌ در اکثر انتخابات کشورهای پیشرفته سلامت جزو اصلی‌ترین موضوع انتخابات است.

وی در پاسخ په پرسش دیگر درباره انتظار وزارت بهداشت از شوراهای شهر و روستا گفت: روزگاری 75 درصد مردم ایران روستایی بودند اما اکنون 75 درصد مردم شهرنشین شده اند و سبک زندگی ها تغییر کرده است، نامزدهای ورود به شوراهای شهر و روستا باید مشخص کنند که در این شرایط جدید چه دیدگاه و برنامه هایی برای تامین سلامت مردم در شرایط جدید دارند، تا با توجه به مطالبات مردم در حوزه سلامت تصمیم گیری برای مردم دقیق تر باشد.

حریرچی افزود: به عنوان مثال در شهر بزرگی مانند تهران مردم هر روز به طور متوسط 75دقیقه در ترافیک می‌مانند یعنی سالی بیش از 400 ساعت از وقت مردم در ترافیک هدر می رود، وقتی که می تواند صرفا به آموزش یا کارهای مهمتر اختصاص یابد، ترافیک موجب استرس و بیماری های روانی می‌شود و حتی بر خواب مردم نیز اثر سوء دارد، اعضای شوراهای شهر باید نشان دهند که برای کنترل این معضل شهری چه برنامه‌ای دارند.

وی یادآور شد: در شهری مانند تهران افرادی هستند که در شهرک های اقماری اطراف زندگی می‌کنند و مجبورند ساعت چهار و نیم صبح از خانه خارج شوند تا به موقع به محل کار خود برسند، آلودگی هوا نیز یکی از تهدید کننده های مهم سلامت مردم در کلانشهرهاست، یا در روستاها مساله بهداشت محیط و دفع زباله ها یک معضل مهم است که رسیدگی به آن، جزو مطالبات مردم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار