حریرچی در نشست خبری مطرح کرد؛

بیمه همگانی سلامت در برنامه ششم توسعه قانونی شد/ گفتمان سلامت نیاز جامعه امروز

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قانون بیمه همگانی یا همان بسته پایه خدمات سلامت توسط شورای بیمه تعیین می‌شد، اما در برنامه ششم توسعه توسط وزارت بهداشت تبدیل به قانون شد.

بیمه همگانی سلامت در برنامه ششم توسعه قانونی شد/ گفتمان سلامت نیاز جامعه امروز
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، در رابطه با بسته پایه خدمات سلامت، اظهار داشت: در اکثر کشورها بنابر تعریف هزینه کیفیت زندگی تعیین می‌شود و می‌توانیم بگوییم نیم تا یک برابر سرانه را می‌توان برای زندگی با کیفیت هزینه کرد.
 
وی افزود: طبق قانون بیمه همگانی در گذشته بسته پایه خدمات سلامت توسط شورای عالی بیمه تعیین می‌شد اما در حال حاضر و با سیاست کلی ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری بسته پایه سلامت باید توسط وزارت بهداشت تامین شود که قانونی شدن آن خبر خوب نظام سلامت است.
 
حریرچی گفت: رسیدن به پوشش همگانی سلامت هدف اصلی این قانون است که خوشبختانه ایران زودتر از بقیه کشورها این هدف گیری را انجام داده است و در راستای آن گام برداشته است.
 
حریرچی افزود: بر اساس تعارف سازمان بهداشت جهانی هدف گذاری سلامت بسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی و سایر عوامل متغییر است اما همه مردم در خدمات سلامت باید از بحث پیشگیری، بهداشت، غربالگری ، درمان در تمام سطوح، بازتوانی و خدماتی انتهای عمر بهره‌مند شوند و کیفیت خدمات سلامت باید بدون تبعیض و با نیازهای واقعی مردم و با تسهیل در پرداخت به کمک همگی بشتابد.
 
اولویت گذاری لازمه ارتقای همه سیستم‌های سلامت
حریرچی در ادامه بیان داشت: همه سیستم‌های سلامت اولویت گذاری یا اولویت بندی دارند و هیچ کشوری نباید بدون اولویت کار کند، زیرا در حوزه سلامت برای هر انتخاب هزینه می‌شود و اولویت‌ها و معیارهای با شفافیت و با در نظر گرفتن تخفیف منابع، در نظر گرفتن توافقات‌های اخلاقی و سایر موارد طیف گسترده‌ای را از خدمات سلامت بهره مند می‌کند.
 
وی گفت: در راس بسته پایه سلامت در نظر داریم حداکثر خدمات را برای حداکثر افراد تامین کنیم و با در نظر گرفتن عدالت، حفاظت مالی و سایر موارد شاهد ارتقای سلامت باشیم.
 
سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۲۵۰ داروی گران قیمت به لیست ما اضافه شد و در انتهای ۹۱ در مراکز بهداشتی درمانی خدمات اولیه نظیر قطره آن و واکسن هم مشکل پیدا می‌شد، زیرا داروهای گران قیمت جای دارو‌ها و خدمات اولیه را گرفته بود و دودش به چشم مردم می‌رفت، اما در بسته پایه سلامت با سیاست گذاری آشکار امید داریم شاهد این موضوع نباشیم.
 
حریرچی تخصیص منابع یا اولویت گذاری را برای سلامت عموم مقدم دانست و اظهار داشت: با موثر داشتن خدمات، ایمن بودن، هزینه اثر بخش، در نظر گرفتن استطاعت بیماران، پوشش همگانی را به ویژه در افراد ضعیف و در حال خطر و تمامی مردم در نظر می‌گیرم.
 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: باید در جامعه گفتمان سلامت داشته باشیم و همه ذینفعان جامعه اعم از ارائه دهندگان خدمات سلامت، دارو سازان، داروخانه‌ها، بیمه گران، نمایندگان مردم، بیماران و تمام نهادهای سلامت محور با تصمیم گیری به نفع عموم اولویت گذاری‌های شفافی را ارائه دهند.
 
وی افزود: ارائه خدمات عمومی نظیر زایمان طبیعی و سزارین که ضرورت اکثر خانواده‌هاست در بحث سیاست گذاری‌ها دیده می‌شود و امید داریم با شفافیت و عدالت برای تعیین بسته سلامت و رسیدن به پوشش همگانی گام برداریم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار