استعمال سیگار و مصرف الکل خطر کم شنوایی را افزایش می‌دهند/هدفون به سلامت شنوایی آسیب می‌رساند

دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره انجمن شنوایی‌شناسی با اشاره به اینکه استعمال سیگار خطر کم شنوایی را افزایش می‌دهد از مضرات هدفون برای سیستم شنوایی خبر داد.

استعمال سیگار و مصرف الکل خطر کم شنوایی را افزایش می‌دهند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محمود کلائی دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره انجمن شنوایی‌شناسی ایران در نشست خبری که در ارتباط با شانزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران برگزار شد، اظهار داشت:‌ هر سال در اواسط بهار کنگره شنوائی در ایران برگزار می شود و این رویداد یک اتفاق مهم و بزرگی در حوزه شنوا سنجی است. 

وی عنوان کرد: در این دوره از کنگره محورهایی چون تمرکز در دستگاه تعادلی گوش، مشکلات  تعادلی و سرگیجه است و در این زمینه بزرگان علم شنوا سنجی در این کنگره حضور دارند و تجارب خود را در اختیار پزشکان و متخصصان جوان کشورمان قرار می دهند. 

وی ادامه داد: در کنگره امسال مبحث سلولهای بنیادی در حوزه گوش و کاشت حلزون برای افراد ناشنوا و به خصوص کودکان بررسی می شود و اساتیدی از استانهای کرمان و گیلان و همچنین مرکز تخصصی رویان در این کنگره حضور دارند و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می دهند . 

کلائی تاکید کرد: سلولهای عصبی انسان بر خلاف پرندگان قابل تامین نبوده و در نتیجه تغییرات سیستم عصبی ضایعات شنوایی به وجود می آید که برای درمان آن اقداماتی چون الکترولیزی شنوایی انجام می شود . 

وی متذکر شد: شنوایی شناسی، آسیب شناسی، گفتار درمانی، متخصص اطفال و گوش و حلق و بینی و همچنین گروههای وابسته به شنوایی و روانشناسی ناشنوایی ، اختلالات سیستم عصبی و یاد گیری جزء گروههای هدف در این کنگره محسوب می شود.

 وی ادامه داد: با رایزنی های انجام شده با وزارت بهداشت شرکت در این کنگره برای پزشکان 25 امتیاز باز آموزی مطابق هر سال دارد. 

دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره انجمن شنوایی‌شناسی ایران ادامه داد: در این کنگره از تکنولوژی نانو برای رفع مشکل کم شنوائی و حتی ناشنوائی کودکان و افراد میانسال مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان در محیطهای آزمایشگاهی و در آینده ای نزدیک بر روی انسانها این اقدام مهم انجام شود. 

گفتار درمانی مرحله مهم تر از کاشت حلزون است
در ادامه مراسم علی محمود کلایه دبیر اجرائی شانزدهیمن کنگره شنوا سنجی گفت : کار غربالگری شنوایی در نوزادان باید انجام شود تا در آینده کم شنوایی و مشکلات ناشی از آن گریبان گیر فرزندان نشود. کاشت حلزون بهترین راه حل درمان است و والدین باید فرزندان را در یک ماهگی مورد غربالگری قرار دهند و  در سه ماهگی انواع بیماریهای مربوط به حوزه شنوایی را تشخیص و در شش ماهگی مداخلات توانبخشی و یا سمعک انجام شود . 

کلایه عنوان کرد:  بعد از برطرف کردن مشکل کم شنوایی کار گفتار درمانی و توانبخشی کودکان یک مبحث مهم و حیاتی محسوب می شود که بعد از انجام این مراحل کودکان می توانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند.در بیش از 90 درصد موارد پس از کاشت حلزون آستانه شنوایی فرد بیمار بهبود می یابد که در این مرحله باید مهارتهای گفتاری را کشف کند.

سیگار سبب بروز عارضه سرگیجه در افراد می شود
در ادامه مراسم حمید جلیلوند رادیولوژیست و دبیر علمی انجمن کنگره شنوائی شناسی گفت: وز وز گوش در اثر اختلالات شنوایی ایجاد می شود و زمانی که سیگنالهای ناشی از اصوات محیط اطراف به مغز نرسد و سلولهای عصبی مغز مهار نشوند وزوز گوش ایجاد می شود .

وی بیان کرد:  وز وز گوش در اثر تعادل نداشتن سلولهای مغزی مربوط به شنوایی ایجاد می شود و در شهر های بزرگ و مکان هایی که آلودگی صوتی در آنجا زیاد است عارضه وز وز گوش و همچنین پیر گوشی در افراد بروز پیدا می کند.

جلیل وند عنوان کرد: عارضه وز وز گوش را 25 درصد از جمعیت کشورمان تجربه کرده و افرادی که موسیقی را با صدای بلند گوش می دهند بیشتر از دیگران به این عارضه دچار می شوند، همچنین افراد سیگاری بیشتر از سایر دیگران در معرض پیر گوشی و سرگیجه  قرار دارند .

وی ادامه داد: بیماری وز وز گوش به خاطر عواملی دیگری چون ژنتیک و استرس باعث ترشح بیش از حد موادی در نزدیکی پرده گوش شده و همین مساله سبب سرگیجه می شود . 

جلیل وند ادامه داد:  بهتر است بعد از استحمام از گوش پاک کن استفاده نشود زیرا این کار به سیستم تعادل در گوش داخلی آسیب می رساند و این مساله سبب جداسازی ذرات از روی سلولها و ایجاد پدیده سرگیجه می شود. 

وی متذکر شد: افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند برای مدت زمانی دچار سرگیجه خوش خیم می شوند و این عارضه باعث می شود تا متخصصان را در امر تشخیص بیماری دچار مشکل کند . کمبود ویتامین D در ایجاد عارضه سرگیجه موثر است و این مساله در زنان بیشتر از مردان روی می دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار