چرخ اقتصاد بهداشت و درمان کشور با تعرفه‌هاى کنونى نمى‌چرخد

جعفریان با اشاره به دستاوردهاى طرح تحول سلامت در دانشگاه علوم پزشکى تهران گفت: کاهش تعرفه‌ها بازگشت به وضع نابسامان سلامت کشور پیش از طرح تحول را به دنبال خواهد داشت.

چرخ اقتصاد بهداشت و درمان کشور با تعرفه‌هاى کنونى نمى‌چرخدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جعفر‌یان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست بررسی طرح تحول سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یک مسیر سخت و پر فراز و نشیب در ۳ سال گذشته طی کردیم، اظهار داشت: طرح تحول سلامت یک برنامه ملی بوده که در آن نگاه ارائه کنندگان خدمت و سیاستگذاران کشور به نحوه ارائه خدمت به مردم در حوزه سلامت تغییر کرده است و وقتی بیماری به ما مراجعه می‌کند استاندارد‌های جدید در قالب طرح تحول سلامت باید رعایت شود.
 
جعفر‌یان ادامه داد: پس از طرح تحول سلامت بیمار برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان نمی‌رود و ما موظف هستیم این موارد را برای بیمار تأمین کنیم، همچنین قیمت‌گذاری دارو و ملزومات پزشکی در داخل بیمارستان‌ها و دانشگاه انجام شده و بر اساس طرح تحول سلامت هتلینگ بیمار باید اصلاح و سرویس‌دهی در گروه‌های تخصصی بهتر میشد که با راهکارهایی مانند ایجاد اتاق‌های زایمان خصوصی و پزشک مقیم این موارد به بیمار بهتر از گذشته ارائه شده و این خدمات جزئی از اجزای طرح تحول سلامت محسوب می‌شوند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یک سال پس از آغاز طرح تحول سلامت، طرح تحول بهداشت با نگاه پیشگیری و گسترش شبکه بهداشت اجرایی شد عنوان کرد: شبکه بهداشت و درمان علوم پزشکی تهران بطور کامل تکمیل شد، در گذشته و پیش از طرح تحول سلامت شبکه بهداشت در شهر‌ها وجود نداشت و اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه بهداشت جواب منتقدانی که وزارت بهداشت را در این زمینه مورد نقد قرار می‌دادند به خوبی داد.
 
وی اظهار کرد: ما به عنوان دانشگاه علوم پزشکی تهران در محیط آکادمیکی اقداماتی انجام دادیم و نشان دادیم که فقط به سلامت مردم در حوزه بهداشت و درمان توجه نداشتیم بلکه رشد خوبی در حوزه آموزش و پژوهش داشتیم.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با وجود جذب نیرو در ۳ سال گذشته در زمینه نیروی انسانی کمبود‌های زیادی داریم گفت: عقب‌افتادگی ۲۰ ساله در حوزه سلامت وجود داشته و با این طرح بخشی از عقب‌ماندگی جبران شده، اما هنوز کمبودهای زیادی وجود دارد، نشان از این نیست که طرح تحول سلامت بطور کلی مشکل دارد بلکه ما در حوزه سلامت در کشور پیشرفت خوبی به کمک طرح تحول سلامت داشتیم، اما همچنان در برخی بخش‌ها باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
 
جعفریان عنوان کرد: ما قبول داریم بار درمان به بخش آموزش پزشکی فشار می‌آورد به همین سبب ما تعدادی نیروی درمانی به عنوان پزشک به بخش درمان اضافه کردیم و در جایی که حجم درمان بالا بوده با وجود بار مراجعات به کمک این نیرو‌ها بار آموزشی در دوره ۴ ساله نه تنها کاهش داشته بلکه عملکرد اعضای هیأت علمی نشان از بهبود آموزش نیز بوده است.
 
جعفریان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کاهش تعرفه‌ها عنوان کرد: کاهش تعرفه منطقی نیست مشکلی که در تعرفه‌ها وجود دارد این است که افرادی که از کاهش تعرفه‌ها دم می‌زنند نموداری نشان می‌دهند که تعرفه از سال ۹۳ تا ۹۵ سه برابر شده، اما اگر نمودار را از سال ۵۰ بررسی کنیم می‌بینیم که تعرفه‌ها در همه این سال‌ها افزایش نداشته که در نتیجه آن سلامت کشور با چالش مواجه بود.
 
وی افزود: اقتصاد درمان در بخش دولتی و خصوصی با این تعرفه‌ها دچار چالش بوده و به همین دلیل فردی غیر پزشک نداریم که در زمینه احداث بیمارستان سرمایه‌گذاری کند، زیرا بیمارستان گردش مالی نداشته و هیچ بیمارستانی نداریم که به مردم سود سهام بدهد به همین دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت با این تعرفه‌ها سودآور نیست.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: برخی افراد از هزینه‌های بالای طرح تحول سلامت حرف می‌زنند، اما باید بگوییم هیچ کجای دنیا نمی‌آیند همه خدمات را تحت پوشش بیمه پایه قرار دهند و تنها بخشی از خدمات را به همه مردم ارائه می‌کنند اگر بسته خدمت پایه را تعریف کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، همانگونه که اعمال جراحی زیبایی تحت پوشش طرح تحول سلامت نیست.
 
وی افزود: کاهش تعرفه‌ها یعنی بازگرداندن وضع بهداشت و درمان کشور به وضع خراب و نابسامانی که پیش از طرح تحول سلامت و در گذشته داشت آن زمان است که هزینه‌ها را دوباره از مردم باید گرفت و پرداختی مردم از جیب مانند پیش از طرح تحول سلامت که ۳۷ درصد بود افزایش پیدا می‌کند.
 
۳۵ پزشک مقیم در ۱۶ بیمارستان تهران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تعداد پزشکان مقیم در بیمارستان هاى تحت پوشش گفت: هر شب در ۱۶ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۳۵ متخصص مقیم وجود دارد که این تعداد غیر از متخصص بیهوشی است.

جعفریان عنوان کرد: طی سه سال گذشته، ۲۰۰ تخت بیمارستانی به مجموعه ۱۶ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکهزار و ۴۱۰ تخت ویژه و ۵۳ تخت ال. دی آر (اتاق زایمان مدرن) به دانشگاه علوم پزشکی تهران افزوده شده و این تعداد تخت به جز چهار هزار و ۱۰۰ تخت اکسترا (اضافه) اورژانس است.

وی ادامه داد: ظرف ۲۴ ساعت، ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراجعه کننده در ۱۶ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران داریم و به عنوان مثال بیمارستان امام خمینی (ره) ۴۰ تخت، اما یکصد بیمار دارد.

 ۷۷۰ میلیارد تومان مطالبه از بیمه‌ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص مطالبات مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از بیمه‌ها عنوان کرد: این دانشگاه از سازمان‌های بیمه گر، ۷۷۰ میلیارد تومان مطالبه دارد که ۴۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به بیمه تامین اجتماعی و ۲۷۳ میلیارد تومان مربوط به بیمه سلامت و بقیه مربوط به بیمه‌های دیگر است.

جعفریان با اشاره میزان بدهى به شرکت هاى دارو و تجهیزات پزشکى افزود: این دانشگاه به شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی ۷۵۴ میلیارد تومان بدهی دارد و به لحاظ تراز بدهی و طلب، مشکلی نداریم و میزان طلب، بیش از بدهی است.

وی یادآور شد: دریافتی ما از بیمه‌ها تا مرداد ۹۵ بوده و پرداختی ما به پرسنل تا مهرماه سال ٩٥ است که امیدواریم تا دو هفته آینده کارانه بعدی پزشکان را پرداخت کنیم.

جعفریان افزود: در مجموع در پرداخت‌ها، ۶ ماه تاخیر و در دریافت مطالبات از بیمه‌ها، ۹ ماه تاخیر داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار