به دلیل بهره برداری نادرست از گیاهان مرتعی گیاه گاسنی در استان زنجان در معرض خطر قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش منابع کشاورزی و طبیعی استان زنجان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اینکه وسعت کل مراتع استان 910 هزار هکتار می باشد گفت: 7 درصد از این مراتع جزء مراتع خوب استان محسوب می شود؛ 60 درصد آن جزء مراتع متوسط ، و 33 درصد ما بقی جزء مراتع فقیر استان به شمار می آید.

دکتر مرادی افزود: در پی طرحی که از سوی مرکز تحقیقات منابع طبیعی ارائه شده کل تیپ گیاهی مراتع استان 8 نوع می باشد که به صورت یک نقشه جامع این تیپ بندی برای کل استان مشخص شده است.

وی در ادامه بیان کرد: دربهره برداری از منابع طبیعی استان ، جمع آوری منابع گیاهان دارویی یا سبزی های کوهی به 2 روش انجام می گیرد،یکی از این روش ها کشت این گیاهان به صورت روزمره است که در دنیا به این روش بیشتر توصیه شده و روش دوم برداشت از منابع طبیعی می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش منابع کشاورزی و طبیعی استان زنجان با بیان اینکه یرای حفظ جرم پلاسم گیاهان مرتعی و انتقال این منابع گیاهی به نسل های آینده لازم است نکاتی رعایت شود، افزود:نباید گیاهان چند ساله مانند (آویشن) را از ریشه بکنیم و تا حدالامکان از اندام های هوایی آن هااستفاده کنیم و همچنین قبل از گلدهی و بذر دهی گیاه به هیچ عنوان بوته آن را از خاک جدا نکنیم.

دکتر مرادی در ادامه بیان کرد: به دلیل بهره برداری نادرست از گیاهان مرتعی هم اکنون چند گونه ی گیاهی در استان زنجان در معرض خطر قرار دارد مانند گاسنی که در شهرستان طارم و تهم به صورت نادرست بهره برداری شده است.

لازم به ذکر است 211 گونه ی گیاهی دارویی در استان وجود دارد که شامل : کاکوتی، آویشن، فستوکا، گاسنی ، بومادران و غیره می باشد.

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.