یک کارشناس اقتصادی گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت،افزایش بهره وری، کاهش نرخ تورم و بکارگیری سرمایه در سمت و سوی واقعی اقتصاد و در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی رونق تولیدات داخل را به همراه دارد.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت رونق تولیدات داخل و رفع معضل بیکاری جوانان اظهار داشت: در سنوات گذشته عدم بکارگیری حداکثر ظرفیت‌های موجود از بزرگترین معضلات اقتصاد به شمار می‌رود که دراین میان بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، افزایش قیمت بهای تمام شده محصول، کاهش بهره وری و نرخ تورم بالا از جمله این ناکارآمدی‌ها به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: نرخ تسهیلات بانکی بالای ۲۰ درصد به معیوب بودن نظام پولی دولت بازمی گردد که همین امر افزایش قیمت تمام شده محصول را رقم می‌زند که همواره لازم است تحولی عظیم در ساختار نظام بانکی اتفاق افتد چرا که بالا بودن قیمت تمام شده و عرضه محصول با قیمت‌های گزاف به مصرف کننده در خودروسازی‌های داخل مشهود است.

حق شناس با اشاره به ضرورت کاهش نظام بهره وری گفت: به دلایل متعددی در برنامه پنج ساله گذشته بهره وری تولید کمتر از یک درصد بوده چرا که بهره وری بالا در بکارگیری و استفاده از منابع انسانی و سرمایه خلاصه می‌شود که در برخی موارد به عنوان تنظیم بازار اقدام به واردات کالا و خدمات می‌نماییم و این امر عامل ایجاد اختلال در تولید ملی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: طی چهار دهه گذشته عواملی نظیر جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه موجب شده تا از تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم  و با تولید کالای گران قیمت زمینه را برای توجیه واردات فراهم کرده است.

وی با اشاره به دیگر عوامل موثر در کاهش رونق تولیدات داخلی بیان کرد: البته تورم دورقمی در کنار سایر این عوامل، تولید با ریسک بالا و افزایش سوداگری و سفته بازی را به همراه داشته است.

حق شناس با اشاره به شاخص‌ترین مشکلات کلیدی اقتصادی تصریح کرد: دولت‌ها باید تلاش کنند تا نه تنها نرخ تورم را تک رقمی نمایند بلکه آن را به کمتر از ۵ درصد برسانند تا سرمایه‌ها به سمت و سوی دلال بازی و بورس بازی نرود، چرا که در صورت حرکت سرمایه به سمت و سوی واقعی اقتصاد شاهد تقویت بنیه اقتصادی، تولید ملی و حل معضلات بیکاری خواهیم بود که همه این موارد در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار