آشنا شدن با نماد و ویژگی‌های هر شهر می‌تواند ما را با دنیای ناشناخته جدیدی آشنا کند و سفر به شهر ناشناخته‌ها چه زیبا می‌نماید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آشنا شدن با نماد و ویژگی‌های هر شهر می‌تواند ما را با دنیای ناشناخته جدیدی آشنا کند و سفر به شهر ناشناخته‌ها چه زیبا می‌نماید.

هر شهری نماد و آداب خاصه خود را دارد و این روزها با وجود تعطیلات نوروزی که بازار مسافرت رفتن‌ها و گشت زدن در دیار گوناگون داغ است، دانستن این آداب مخصوص، امری ضروری خواهد بود.

آبادان یکی از شهرهایی است که خیلی از گردشگران نوروزی به عنوان مقصد خود برای سفر انتخاب می‌کنند. مردم آبادان نیز از گذشته‌های دور در مهمان‌نوازی پیشتاز بودند. به همین دلیل آبادان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سفر به حساب بیاید.

آبادان یکی از معروف ترین شهرستان‌های ایران است که در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان واقع شده است. مفهوم واژه آبادان «محلی برای پاسداری و نگهداری از آب» است و از روزگاران دور کشتیرانی در آن رواج داشته است.

شهرت آبادان در سده‌های نخست هجری، اغلب به دلیل مساجد، خانقاه‌ها و کاروانسراها بود و با گذشت زمان معیارهای فروان دیگری افزون بر این موارد شد و آبادان را به یکی از معروف ترین شهرها تبدیل کرد.
 
نماد شهر آبادان چیست؟ 

آبادان در دشت واقع شده است و به دلیل همسایگی با کویرهای بزرگ و سوزان عربستان، هوایی گرم و بیابانی دارد و از مناطق کم بارش کشور به حساب می‌آید، این شهر خواهر خوانده ای هم دارد و آن شهر کرما واقع در کشور چین است.

اما نمادهای آبادان چه هستند؟

مسجد رنگونی‌ها، سینما شیرین، سینما تاج، میدان الفی، اروندرود،  موزه هنر‌های معاصر، خیابان بوارده، موزه آبادان، موزه اسناد تاریخی و خطی از جمله نمادها و جاذبه های گردشگری این شهر هستند.

آبادان را می توان سمبل مقاومت و پایداری و یکی از شهرهای مهم در پیروزی جنگ ایران و عراق دانست. این شهر در طی هشت سال جنگ تحمیلی مقاومت‌های زیادی را متحمل شده است و می توان این شهر جنوبی را مظهری از استقامت دانست.
 
نماد شهر آبادان چیست؟ 

اما دوران دفاع مقدس برای آبادان خسارات جبران ناپذیری داشت که یکی از آن ها سوختن یک نماد مهم در این شهر بود. سینما رکس که نماد فرهنگ و هنر در این شهر بود، در بیست و هشتم مرداد ماه سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت با دویست و هفتاد و هفت نفری که مشغول تماشای فیلمی از مسعود کیمیایی بودند، در آتش سوخت و امروز یادش تنها در اذهان و داستانش بر روی یک قطعه سنگ سیاه که در محل سوخته سینما رکس نصب است، مانده است.

آداب و رسوم نوروزی

اغلب مردم آبادان، عرب زبان هستند و به فراخور این گویش، سبک زندگی و نحوه برپا کردن جشن های مختلف مردم این خطه نیز، متفاوت می شود. مردم آبادانی علاوه بر جشن گرفتن نوروز، عید فطر، عید قربان و عید غدیر را نیز با شکوهی بی مانند برگزار می کنند.

هر ساله در شب های نوروز، جشن بزرگی واقع در پارک معلم این شهر برگزار می شود  و حال و هوای بهاری را برای این شهر به ارمغان می آورد در روزهای نوروز بازار فروش کالاهای ملوانی، برای توریست ها نیز داغ است و ابزار و وسایل لنج ها و کشتی ها می تواند سوغاتی متفاوت و خاص از این شهر زیبا باشد.
 
نماد شهر آبادان چیست؟ 

صنایع دستی این منطقه نیز منحصر به فرد بوده؛ چرا که از لیف درختان خرما و به صورت کاملا طبیعی تهیه و انواع حصیر، جارو، کلاه و دیگر صنایع مطابق با ویژگی‌های منطقه ساخت و عرضه می شود.  

مشاهیر

آبادان شهری غنی به لحاظ فرهنگ است و مشاهیر زیادی را در دل خود پرورش داده است که از جمله آن ها می توان از حمید فرخ نژاد (بازیگر)، زویا پیرزاد (نویسنده)، لیندا کیانی (بازیگر)، محمدرضا حیاتی (گوینده خبر)، ناصر تقوایی (فیلمساز)، احمدرضا عابدزاده نام برد.

این شهر تاریخی که هم سهم بزرگی در پیروزی جنگ و هم نقش عظیمی در پیشرفت تکنولوژی ایران داشته است، یک تفرجگاه مناسب برای نوروز است که جدای آن که می تواند خاطرات خوشی را برای گردشگران رقم بزند، تجارب و دانش های خوب و زیادی را نیز برای آن ها به ارمغان می آورد.
 

انتهای پيام/
 
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار