به گزارش
حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، بهمن نامور مطلق با اشاره به برپایی بازارچههای صنایع دستی در ایام نوروز در سراسر کشور اظهار داشت: امسال از نظر کیفی و کمی بازارچهها را توسعه دادیم؛ یعنی سعی شده بازارچهها در نقاط استراتژیک و قابل دسترس باشند تا مخاطبان راحتتر با این بازارچهها مرتبط شوند.
وی ادامه داد: سعی شده با استفاده از تجربیات سالهای گذشته کالاها و محصولات از نظر کیفی طوری باشند که مورد توجه گردشگران قرار گیرند.
معاون صنایع دستی کشور با بیان ظرفیت گسترده صنایع دستی بیان کرد: با بیش از 7 هزار غرفه، بزرگترین بازارچههای صنایع دستی دنیا را داریم و از لحاظ کمیت و پراکنش در جغرافیا درصد قابل توجهی افزایش نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.
نامورمطلق ادامه داد: متفاوت بودن بازارچههای امسال به شناسایی سلیقه مخاطبان و ارزان بودن تفسیر شده و به فروشندگان توصیه شده تا با کاهش قیمت ها مسافران بتوانند خرید کنند و سوغاتی و زیباشناسی صنایع دستی را با خود به نقاط مختلف کشور ببرند.
وی با اشاره به دستاوردهای سالهای اخیر در حوزه صنایع دستی افزود: کارگاهگردی که از دستاوردهای سه سال اخیر ایام نوروز و در زمینه صنایع دستی بوده نیز گسترش یافته و بیش از 700 کارگاه به روی مسافرین و گردشگران نوروزی باز است.
معاون صنایع دستی کشور به اهمیت کارگاهگردی جهت همزادپنداری با آثار هنری و هنرمندان اشاره کرد و گفت: در نقاط مختلف اطلاعرسانی صورت میگیرد تا مسافران در این کارگاهها شرکت کرده و در برخی موارد به همآفرینی همراه با خالقان اثر برسند و بخشی از اثر را خلق کنند تا هنر را بیشتر حس کنند.
نامورمطلق تصریح کرد: کار جدیدی که صورت گرفته، اختصاص تمبر صنایع دستی ویژه استانهای کشور بوده که در همین راستا تاکنون 8 گونه تمبر چاپ شده و در اختیار استانها قرار گرفته است.
وی در ادامه بازارچههای نوروزی را مکمل بازارچههای دائمی صنایع دستی عنوان کرد و گفت: بخش محدودی از بازارچههای صنایع دستی ویژه نوروز هستند و بخشهای دیگر بازارچههای ثابت هستند که قرار است این قبیل بازارچهها به بیش از 50 بازارچه ثابت برسند که امیدوارم این مهّم محقق شده و فروشگاهها تقویت شوند.
معاون صنایع دستی کشور تأکید کرد: در چند سال اخیر فروش صنایع دستی در فروشگاههایی همچون کوروش، داریوش و ...افزایش داشته است، ضمن اینکه فروشگاههای مجازی که کمتر از 10 فروشگاه بودند با رشدی قابل توجه اکنون به بیش از 200 فروشگاه رسیدهاند.
نامورمطلق با اشاره به درآمد حاصل از فروش صنایع دستی در بازارچهها خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته درآمد حاصل از فروش صنایع دستی در بازارچههای نوروزی به بیش از 30 میلیارد تومان رسیده که با احتساب فروش بازارچههای مربوط به شهرداری، به رقمی معادل 100 میلیارد میرسد که این میزان آورده میتواند عامل موثری در رونق اشتغالزایی باشد.
انتهای پیام/