یک کارشناس انرژی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی باید دانش خود را به 16 کشوری که ما را احاطه کرده اند صادر کنیم اما متاسفانه در این زمینه موفق نبوده ایم .

عامری کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  درخصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی اظهار داشت:اقتصاد مقاومتی دیدگاه کلانی است و باید از منظرهای گوناگونی آن را دید و بررسی کرد،در حوزه انرژی با عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی توانستیم نفت بیشتری را صادر کرده و به اقتصاد کشور کمک کنیم.

وی ادامه داد:ولی مشکلات بین المللی ناشی از تحریم ها باعث شده تا پول حاصل از فروش نفت بلوکه شده و به سادگی وارد کشور نشود.

کارشناس انرژی بیان داشت:اینکه بطور کلی از اقتصاد مقاومتی این دید را داشته باشیم که ما باید به تکنولوژی ،مدیریت و اقتصاد بهتر برسیم نظر بسیار خوبی است اما اگر برخی تصور کنند که اقتصاد مقاومتی فقط به معنی خودکفایی است و باید همه چیز را خودمان تولید کرده ،تنها در درون کشور محصور شده و ارتباطات بین المللی نداشته یا کاهش دهیم ،بسیار خطرناک است.

عامری افزود: چرا که در دنیا به ویژه در زمینه انرژی نمی شود به شکل داخلی یا اینکه به شکل مقابله ای با سیستم های دنیا و بین المللی رفتار کرد و ایران باید نقش مهمتری در شبکه های بین المللی دنیا داشته باشد. 

وی همچنین بیان کرد: ما اگر بخواهیم در دنیا در زمینه انرژی در میان ابرقدرت ها جایی داشته باشیم باید به لحاظ تکنولوژی ،مدیریت و مهندسی انرژی بهتر از بسیاری دیگر عمل کنیم که این امر نیز نیازمند اراده ملی و سرمایه گذاری است چراکه باید اطلاعات ،تکنولوژی و ساختارهای زیربنایی موجود را به روز کنیم.

کارشناس انرژی گفت:فعلا در این زمینه کار خاصی انجام نشده است و متاسفانه ما تعریف دقیقی از اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی ندیده ایم.

عامری بیان داشت: اگر بخواهیم به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی کشور نمره دهیم ابتدا باید ببینیم چقدر در دنیا موفق هستیم ،آیا با گذشت صد سال از تاریخ نفت کشور ما می توانیم به سایر کشورها ،خدمات مهندسی انرژی نفت را ارائه دهیم؟؟

وی ادامه داد:اگر نیروهای متخصص ایرانی را استخدام کرده و از آنها برای مهمترین کار استخراج نفت یعنی حفاری بهره گرفته و یا دکل گذاری را به ما واگذار میکنند و میتوانیم صادر کننده باشیم موفق شده ایم.

کارشناس انرژی افزود: همچنین  اگر توانستیم تکنولوژی ،شعور و دانش صادر کنیم یعنی موفق شده ایم. 

عامری تاکید کرد:دوران اینکه ماده خامی را فروخته و از آن ثروت اندوزی کنیم کاملا به سر آمده،امروزه کشورهایی موفق از دانش و منابع انسانی خودبه بهترین شکل ممکن استفاده می کنند.
 
وی ادامه داد:ما برای اینکه بتوانیم از دانش و منابع انسانی خود استفاده کنیم راه درازی در پیش داریم،اما وقتی این راه کوتاه می شود که روابط بین المللی خوبی برقرار کنیم.

کارشناس انرژی در پایان گفت:برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بتوانیم دانش خود را به 16 کشوری که ما را احاطه کرده اند صادر کنیم اما متاسفانه در این زمینه موفق نبوده ایم و کشوری مثل ترکیه از این نظر از ما جلوتر و موفق تر بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار