حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت است که باید هرچه سریعتر برنامه ریزی دقیق برای تعیین و تکلیف اجرای اين پروژه ها در دستور کار قرار گیرد.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴میلیون واحد مسکونی یکی از مهم ترین سیاست هایی بود که در دولت سیزدهم رقم خورد و پس از آن با توجه به عقب ماندگی های که‌ در بخش مسکن در طی دهه های گذشته ایجاد شده بود در قالب قانون جهش تولید مسکن به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسید که در همین راستا تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که بخشی از آنها واحدهای مسکن مهر در دولت های گذشته بوده وبخش دیگر واحدهای مسکن ملی بود که‌ در دولت دوازدهم کلید زده شده بود ساخته و به بهره برداری رسید.

در همین راستا طبق آمارهای اعلام شده از سوی دولت تاکنون حدود ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف هم در مراحل تولید و اجرایی شدن هستند که پیشرفت فیزیکی این واحدها در مراحلی از جمله سفت کاری ، نازک کاری و بخشی از آنها هم در مراحل تامین زمین هستند.

با ورود وزیر جدید راه وشهرسازی دولت چهاردهم هم متعهد شده است که بخشی از این واحدها را اجرایی و به مرحله عملیاتی شدن برساند به طوری که طبق دستور فرزانه صادق تمامی بخش ها و دستگاه ها متعهد شده اند که از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن و اجرای واحدهای مسکونی در بخش های مختلف دولت استفاده کند‌.

۴۹ هزار پروژه آماده سازی اراضی نهضت ملی مسکن در دستور کار است 

در همین راستا هم ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۴۹ هزار پروژه‌آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در کشور در مراحل مختلف طراحی و اجراست  گفت: عملیات اجرایی بیش از ۲۹ هزار پروژه در کشور آغاز شده که این حجم از پروژه نیاز به آسیب‌شناسی دقیق و یافتن مسائل و مشکلات موجود در آنها دارد.

مالکی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: تهیه آئین‌نامه‌های مربوط به برنامه هفتم از دیگر مواردی است که باید به سرعت انجام شود چرا که عمل به برنامه هفتم و سایر قوانین بالادستی تکلیف مهمی است که باید با سرعت پیگیری شود.

مالکی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن نیاز به تغییر نگرش و تغییر سیاست وجود دارد، افزود: یکی از مهمترین چالش‌ها در طرح نهضت ملی مسکن بحث تامین مالی و تسهیلات بانکی است که باید این موضوع را در شورای عالی مسکن پیگیری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته درخصوص تامین مالی پروژه‌های مسکن از طریق بازار سرمایه اقدامات مثبتی صورت گرفته است، تصریح کرد: جذب سرمایه‌های خرد یکی از ظرفیت‌های مفید تامین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن است. در حال حاضر در بخش تامین مسکن ما سعی کرده ایم از تمامی ظرفیت‌های خود در این حوزه استفاده کنیم تا بتوانیم تعهدی که در بخش مسکن برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن داده ایم را برآورده کنیم.

یک میلیون متقاضی موثر در نهضت ملی مسکن است

همچنین در همین زمینه هم مسعود بیات منش سرپرست معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن اعلام کرد: تامین مالی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن، از مهم ترین اقدامات در حوزه مسکن به شمار می رود و کم کاری بانک ها از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی مسکن است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به یک میلیون متقاضی موثر طرح نهضت ملی مسکن در کشور وجود دارد، ادامه داد: اولویت بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی اتمام و تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن به این افراد از طریق استفاده از ظرفیت بانک‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر شناسایی متقاضیان واقعی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تاکید و تصریح کرد: راهبرد ما باید شناسایی و تامین مسکن برای دهک‌های کمتر برخوردار جامعه باشد. باید در ستاد وزارت راه و شهرسازی وظایف ستادی مانند پشتیبانی و حل مشکل تامین مالی پروژه‌ها را انجام دهیم و مسائل اجرایی را به شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی بسپاریم.

تخصیص زمین به متقاضیان در قالب برنامه هفتم 

همچنين در این زمینه فرشید ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر باید اولویت دولت و وزارت راه وشهرسازی تخصیص زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن است که این موضوع هم در برنامه هفتم هم اعلام و تاکید شده است گفت: طبق برنامه هفتم  باید حدود ۲۵ درصد به محدوده‌های شهر و روستای کشور طی ۵ سال اضافه شود که اجرای این طرح از لحاظ قانونی و اجرایی در داخل کشور ظرفیت دارد.

این کارشناس مسکن بیان کرد: برای اجرای این طرح باید مجلس شورای اسلامی اختیارات زیرساخت قانونی این طرح را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کند تا روند واگذاری زمین به افراد واجد شرایط فراهم شود.

ایلاتی با بیان اینکه اجرای این طرح یک فرصت برای کشور است که نباید این فرصت از دست رود گفت: در حال حاضر پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب در دهه ۶۰ تاریخ اجرای قانون زمین شهری کمک‌های حائز اهمیتی در راستای خانه‌دار کردن مستأجران انجام داد.

وی با بیان اینکه در کنار اعطای زمین به مردم دولت باید سقفی برای ساخت خانه در نظر داشته باشد که پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، اگر ساخت مسکن انجام نشده بود زمین باید به مجموعه دولت مجدد بازگردد؛گفت: موضوع واگذاری زمین جدید نیست و طی سال‌های اخیر کشور در زمینه تجربه‌های مثبتی داشته است.

گفتنی است، اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بخش های مختلف از جمله تخصیص زمین،  نوسازی بافت های فرسوده و یا ساخت واحدهای مسکونی باید به طور کامل اجرایی شود چراكه در حال حاضر بیش از ۲میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن در صف انتظار هستند و تعداد زیادی از آنها  نیمی از آورده های خود پرداخت کرده اند که بتوانند واحدهای خود را در سریعترین زمان ممکن تحویل بگیرند بنابراین تکمیل و اجرای این پروژه یکی از اصلی‌ترین برنامه ها و اولویت های دولت به شمار می رود که باید انجام  شود.

خبرنگار:محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، نهضت ملی مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار