موزه پارس در سال 1316 به نخستین موزه شهرستان های ایران تبدیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ وقتی وارد باغ نظر می شوی انگار صفحات تاریخ را ورق می زنی بعضی از مورخان از آبادی این باغ در دوره صفویه گفته اند اما بیشترین توسعه و توجه به باغ نظر در زمان زندیه صورت گرفته است و بعدها با گذر زمان دچار تغییرات بسیاری شده است.

سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر
 

نجفی مدیر سرپرست امور موزه های استان فارس گفت: سال 1312 خیابان کریم خان و لطفعلی خان زند و تقاطع این ها بخشی از باغ را از بین برده است و سال 1364 تکه ای به کتابخانه الحاق شده و آنچه امروز باقی مانده است کمتر از یک پنجم از باغ چند هکتاری است.

وی ادامه داد: باغ نظر به كلاه فرنگی نیز معروف است و در كنار ارگ كریم خانی واقع شده است .
 سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر

مدیر سرپرست امور موزه های استان فارس افزود: موزه پارس بنایی هشت ضلعی در وسط باغ است و در دوره زندیه، خان زند مهمانان خارجی و رسمی را در این مكان به حضور می پذیرفت و از مهمترین مراكز تشریفات سیاسی كریم خان به حساب می آمد.
 
 سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر
 

نجفی بیان کرد: در اطراف این بنا در 4 جهت، 4 حوض وجود داشت كه امروز به جز یكی از آن ها كه به دلیل كشیدن خیابان از جای خود برداشته شده، سه تای دیگر به صورت اولیه خود باقی مانده اند .

مدیر سرپرست امور موزه های استان فارس تصریح کرد: عمارت كلاه فرنگی در سال 1315 به موزه پارس تبدیل شد .
 
 سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر


نجفی گفت: نمای بیرونی این بنا با كاشی كاری های جالبی تزئین شده است و نقوشی همچون پرندگان و شكار و گل و بوته و داستان های قدیمی را در خود دارد.

وی با بیان اینکه داخل بنا شامل تالاری مركزی، با چهار شاه نشین است اضافه کرد: در شاه نشین شرقی جسد كریم خان زند دفن شده بود كه با آمدن آقا محمد خان قاجار به شیراز، جسد كریم خان به دستور او به تهران انتقال داده شد.
سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر
 
اوجی مدیر موزه پارس نیز اظهار کرد: حوضی نیز از جنس مرمر در وسط تالار دیده می شود و از دیگر تزئینات داخل ساختمان نقاشی ها و مقرنس های بسیار زیبا از آثار دوران زندیه است.

وی ادامه داد: در دوران قاجار آقامحمدخان بخاطر کینه توزی، دستور تخریب نقاشی ها را می دهد ولی در دوره پهلوی اول استاد محمد جهانمیری نقاشی ها را به شیوه و سبک زندیه و با رنگ های گیاهی بازسازی می کند.
 سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر
 
نجفی مدیر سرپرست امور موزه های استان فارس اظهار کرد: تبدیل شدن عمارت کلاه فرنگی در سال 1316 به نخستین موزه شهرستان های ایران فرصتی برای دیدن هنر ایرانی برای همگان مهیا کرد.

وی اضافه کرد: اشیا موجود در موزه پارس مربوط به سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی است.
 
 سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر

نجفی مدیر سرپرست امور موزه های استان فارس اظهار کرد: از جمله آثار کم نظیر موزه پارس می توان به قرآن های نفیسی اشاره کرد که تا سال 1316 در دروازه قرآن شیراز نگهداری می شده است.

وی ادامه داد: این قرآن ها به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری نوه تیمور لنگ است و در دو مجلد با 51 کیلوگرم وزن هستند.
سفری به ماقبل تاریخ + تصاویر
 
نجفی بیان کرد: علاوه بر این آثار، ظروف سفالی ماقبل تاریخ و مفرغ هایی مربوط به لرستان، آثار نقاشی لطفعلی خان صورتگر كه در قرن 13 هجری می زیسته است و چند شمشیر از جمله شمشیر كریم خان زند جزء مجموعه موزه پارس به حساب می آیند.

مجموعه باغ و ساختمان موزه پارس در سال 1314 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/ن


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.