محمود امانی تهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حجم کتابهای درسی عنوان کرد: در مقطع ابتدایی و متوسطه اول اعتراض چندانی نسبت به حجم کتابها و کاهش آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: اعتبارسنجی و اجرای آزمایشی برای متعادلسازی حجم مطالب درسی در مقاطع مذکور انجام شده که کاری پژوهشی و روشمند بوده است.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه گفت: در دوره متوسطه و پایه دهم پیشنهاداتی از سوی معلمان برای کاهش حجم ارائه شده که باید از چند جنبه مورد بررسی قرار گیرد.
امانی با بیان اینکه حجم کتابهای درسی در این پایه از نظر تعداد صفحات زیاد نیست اظهار داشت: به عنوان مثال برای درس زیست به ازای هر ساعت آموزشی یک و نیم صفحه برای دانشآموزان ارائه میشود و در سایر کتابها نیز تناسب تعداد صفحات و ساعات آموزشی قابل قبول است.
وی با اشاره به باید به دنبال عواملی که چنین اظهاراتی را در مورد حجم کتابهای درسی ایجاد کردند باشیم، بیان کرد: نحوه اختصاص زمان و اجرای این برنامه در مدارس از جمله این موارد است.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه افزود: در مدارس به جای دو ساعت آموزشی 50 دقیقهای ساعت آموزشی 70 دقیقه در یک دوره زمانی تقلیل پیدا کرده که همین عامل باعث کاهش 30 درصدی زمان آموزشی برای ارائه مطالب درسی میشود.
امانی تصریح کرد: تعداد تعطیلات در طول سال تحصیلی بنا به دلایل متعدد از دیگر مسائلی است که چنین تصوری را مبنی بر حجم بالای کتابهای درسی ایجاد کرده است.
وی گفت: برخی معلمان بدون طراحی آموزشی و طرح درس اقدام به تدریس کرده و در مواردی همچون کتاب پایه دهم که اولین ارائه آن پشت سر میگذارد این روش نمیتواند در ارائه کامل مطالب درسی با توجه به زمان در نظر گرفته شده اجرایی شود.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه تاکید کرد: کتابهای درسی نباید کمتر از استاندارد خود ارائه شود چرا که تقریبا در تمامی دنیا مسائل درسی یکسانی ارائه میشود.
امانی بیان کرد: شرایط باید به گونهای ترتیب داده شود تا تعطیلات ناخواسته در روز پنجشنبه جبران شود تا حجم واقعی کتاب بر اساس ساعتهای آموزشی در شرایط مناسب به دانشآموزان آموزش دهیم.
وی با اشاره به اینکه نباید به موضوع حجم کتابها نگاه سطحی داشته باشیم یادآور شد: این مسئله لطمه به نظام آموزشی در پی دارد.
انتهای پیام/