مستخدمین حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

نظام بانکی در بخش سی سی یو/ به کمک شبکه بانکی بشتابید

معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی گفت: نظام بانکی ایران مثل اقتصاد کشور بیمار است و باید مراقبت های ویژه ای برایش درنظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در چند سال گذشته بانک ها با مشکلات متعددی در حوزه بانکداری مواجه بودند و این موضوع موجب شد تا بسیاری از زیر ساخت‌های اقتصادی شکل نگیرد، در همین راستا اصلاح نظام بانکی عزم جدی همه بانک ها را می طلبد و انتظار می رود تا بانک ها را از تنگناهای مالی خارج کرده و به سمت مبادلات اقتصادی مطلوب سوق دهد.
 
اما در این میان نظارت بانک مرکزی بیش از هر موضوع دیگری به چشم می خورد نظارتی که اگر به درستی انجام شود شاید بهترین نظام بانکی دنیا را برای کشورمان در پی داشته باشد.
 
در همین راستا با حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق حقوقی مجلس و بانک مرکزی گفتگویی انجام داده‌ایم.
 
چرا بانک مرکزی نظارت صحیحی بر عملکرد سیستم بانکی ندارد؟
 
مستخدمین حسینی: در واقع هر اتفاقی که برای نظام بانکی رخ دهد، چه مثبت و چه منفی، بازخورد نظارت بانک مرکزی است، اگر نظام بانکی به درستی عمل کند نیازها و تسهیلات جامعه به خوبی برطرف خواهد شد و رضایت مردم را در پی دارد و عملکرد مثبت بانک مرکزی تلقی می شود و عکس این مورد هم صادق است، اگر هم اکنون مردم از ارائه خدمات بانکی ناراضی هستند و نیازهای جاریشان توسط نظام بانکی تأمین نمی شود و به بازار غیررسمی و غیرمتشکل پولی روی آورده‌اند و نرخ آن بازار هم افزایش داشته است ناشی از عملکرد نظام بانکی است.
 
چرا نظام بانکی اینقدر با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کند؟
 
مستخدمین حسینی:  امروز نظام بانکی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کند و بیمار است، نظام بانکی ایران مثل اقتصاد این کشور باید مراقبت های ویژه‌ای برایش درنظر گرفته شود و از آنجایی که آخرین مرحله ای که دکل‌های اقتصاد قوی را می تواند متزلزل کند نظام بانکی آن کشور است باید بیشتر به آن توجه شود، متأسفانه امروز این حادثه بوجود آمده که پایه های اقتصاد ایران که نظام بانکی آن است متزلزل شده و به‌سمت ورشکستگی در حال قدم برداشتن است که اگر توسط دولت و بانک مرکزی خوب مدیریت نشود، می تواند آسیب‌های جدی را بر بدنه اقتصاد ایران وارد کند و این مراقبت حتمی و لازم است.
 
برای برطرف کردن مشکلات سیستم بانکی ایران چه باید کرد؟
 
 مستخدمین حسینی: این موضوع هم تلاش دولت را می طلبد و هم تلاش بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی را که انتظار می رود تا نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند و بتوانند راهکار مناسبی را برای حل این مشکلات درنظر بگیرند تا نظام بانکی ایران بیش از این در دالان جدی زیاندهی غرق نشود.
 
چرانظام بانکی به این سمت زیاندهی رفته است؟
 
مستخدمین حسینی: نظام بانکی بدلیل اینکه تأمین منابع یا سود دهی آن‌ها از چند کانال بوده است دچارمشکلات فراوانی شده است که نیازمند حل سریع این مشکلات است، یکی از این کانال‌ها بازار مسکن و ساختمان سازی بوده که هم اکنون به رکود نشسته و بازار بانکی را دچار مشکل کرده و از دیگر کانالها بازار سرمایه را می‌توان نام برد که بخشی از نظام بانکی به سوی بازار سرمایه می رفته است.
 
از دیگر کانالهای سوددهی بانکها سود عملیاتی آنها است که متأسفانه همه بانک‌ها هم اکنون سوددهی عملیاتی ندارند بنابراین کانال‌هایی که سود را برای بانک‌ها بوجود می‌آوردند از سرمایه گذاری در مسکن و ساختمان، سرمایه گذاری در بازار سرمایه و سرمایه گذاری مستقیم در شرکت‌ها همه آنها به بن بست رسیده اند.
 
این کانال‌ها چقدر در سوددهی بانکها نقش داشته اند؟
 
مستخدمین حسینی: در بازار سرمایه هم اکنون از بالای 90هزار شاخص متأسفانه با نزول به 76 هزار شاخص رسیده ایم که با توجه به اینکه اعلام شده به رشد اقتصادی دست یافته‌ایم اما این موضوع خود را نشان نمی دهد، بنابراین تمام کانال‌های مورد اشاره و همچنین سود عملیاتی در وضعیت بدی قراردارند که باید با مدیریت صحیح بتوانیم آنها را برطرف کنیم.
 
برای حل مشکلات ساختاری نظام بانکی و رسیدن به بانکداری مطلوب چه باید کرد؟
 
مستخدمین حسینی: اگر بخواهیم وضعیت نظام بانکی را سامان دهی کنیم باید تمام مشکلات بازار سرمایه و اقتصادی کشور را برطرف کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و موضوع سرمایه گذاری ها را جدی بگیریم تا بازدهی سرمایه گذاری در اقتصاد کشور خود را نشان دهد و  بتوانیم پایه های اقتصاد را محکم کنیم.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
الان می گن تورم رفته زیر 10 درصد و باید چتین و چنان کنیم تورم زیر 10 درصد رفته مهم نیست اینکه بتونید اونرو همون زیر به مدت طولانی نگه دارید مهم است
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۱:۵۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
بدترین بخش اقتصادهمین نظام بانکداری است چون همیشه از جیب مردم به نفع خودشان استفاده کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
سود سپردرو ببرید رو 18 تا مردم دوباره پول تزریق کنن
آخرین اخبار