قسمت دوم/

پاسخ سوالات خود در زمينه "تغذیه و رژیم‌درمانی" را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشک مربوطه دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص "تغذیه و رژیم‌درمانی" که توسط کوروش صمدپور، فرهاد وحید، پیام فرحبخش و خدیجه رحمانی، متخصصان تغذیه و رژیم درمانی ارائه شده به شرح زیر است:

رژیم غذایی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید
صمدپور تاکید کرد: کم کاری تیروئید سوخت و ساز را کاهش می‌دهد بنابراین می‌تواند حداکثر 5 تا 6 کیلوگرم سبب افزایش وزن شود.

وی یادآور شد: مبتلایان به کم کاری تیروئید باید نمک ید دار به میزان کافی مصرف کنند همچنین از مصرف زیاد سبزیجاتی مانند کلم و گل کلم که سبب ایجاد گواتر می‌شود، خودداری کنند.

افرادی که با وجود مصرف قرص ویتامین و مکمل همچنان دچار کمبود اشتها هستند
فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: در این گروه از اشخاص باید آزمایش های تیروئید "کم کاری یا پر کاری تیروئید" ، سابقه خانوادگی و سابقه ژنتیکی بررسی شود.

همچنین نباید از نظر هورمونی مشکلی وجود داشته باشد، زیرا اختلال در عملکرد هورمونی نیز می‌تواند سبب کاهش اشتها شود، بنابراین پس از انجام آزمایش‌های جامع و کامل در صورتی که افراد مشکلی نداشته باشند، می‌توانند با استفاده از داروها و تحت نظر پزشک، وزن خود را افزایش دهند.

برای ثابت ماندن کاهش وزن چه کنیم
وحید اظهار داشت: برای اینکه کاهش وزن ثابت بماند، باید این روند در طولانی مدت اتفاق بیافتد.

طبق آخرین تحقیقات علمی صورت گرفته افراد مجاز هستند هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم وزن خود را کم کنند، همچنین تغییر سبک زندگی فرد نیز برای کاهش وزن ضروری است.

وحید عنوان کرد: افرادی که با وجود داشتن همان رژیم غذایی دیگر وزنشان مثل قبل کاهش پیدا نمی‌کند، این امر به خاطر  "Set Point"  تعریف شده است. به این معنی که بدن بعد از اینکه مقداری از وزنش را از دست داد، احساس می‌کند خطری آن را تهدید می‌کند؛ بنابراین به مقابله با آن می‌پردازد که البته در این موارد تحت نظر پزشک تغذیه با تغییر دادن مقدار کالری و درصد انرژی درشت مغزی‌ها برای مثال افزایش درصد پروتئین و چربی در نقطه "Set Point" تغییر ایجاد کنیم.

رژیم غذایی برای مبتلایان کبد چرب گرید 3
وحید تصریح کرد: مبتلایان به کبد چرب باید ابتدا وضعیت سلامت بدنیشان مورد بررسی قرار گیرد تا عامل ایجاد کننده بیماری مشخص شود. همچنین کاهش وزن سریع گاهی اوقات سبب ابتلای فرد به کبد چرب می‌شود.

وی تاکید کرد: افرادی که دچار کبد چرب هستند، باید مصرف چربی ها را کاهش، فعالیت بدنی خود را افزایش و در صورت ابتلا به اضافه وزن باید وزن خود را کم کنند.

وحید توصیه کرد: کنترل بیماری های زمینه ای (فشار و قند خون) و مصرف به موقع داروها نیز در کنترل علایم کبد چرب موثر است. همچنین مکمل هایی وجود دارند که باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

وی عنوان کرد: استفاده از موادی مانند سیر، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، چغندر، سیب، زغال اخته، توت فرنگی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، نیز در مبتلایان به کبد چرب مفید است. افزایش درصد پروتئین، کاهش چربی، نمک و قند دریافتی نیز نقش موثری در کنترل علایم بیماری کبد چرب دارد.

آیا مصرف مکمل برای بدنسازی توصیه می‌شود؟
وحید بیان کرد: تقریباً تمام مکمل‌هایی که در بازار وجود دارند، به دلیل دارا بودن هورمون های استرویدی و رشد مضر هستند؛ بنابراین با وجود اینکه ممکن است باعث عضله سازی شوند ولی به خاطر عوارض زیادی که دارند، باید از مصرف آنها پرهیز شود.

وی افزود: البته مکمل‌هایی نیز وجود دارند که ورزشکاران می‌توانند برای رسیدن به هدفشان (عضله سازی یا ارتقای عملکرد ورزشی) از آنها استفاده کنند.

لازم به ذکر است که ورزشکاران باید قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود و متخصص تغذیه مشورت کنند.

مکمل‌های پروتئین و کافئین‌دار ضرر کمتری نسبت به مکمل‌های حاوی هورمون استروئیدی دارند، ولی همچنان احتمال آسیب به کلیه و کبد وجود دارد. همچنین عوارض ناشی از مصرف مکمل‌های ورزشی در طولانی مدت آشکار می‌شود. 

مواد غذایی موثر برای افرادی که پلاکت پایین (ترومبوسیتوپنی) دارند
وحید عنوان کرد: مصرف مواد غذایی خون ساز مانند اسفناج،‌ سماق، گیلاس، سیر، خرما، سبزیجات برگه سبز،‌ کشمش، عسل، پسته،‌ زردچوبه، زعفران،‌حبوبات و جوانه‌ها تاثیر چشمگیری در افزایش پلاکت در افراد دچار پلاکت خون پایین دارد.

وی اظهار داشت: مبتلایان به پلاکت خون پایین باید از مصرف موادی مانند دوغ ، نوشابه و ترشی امتناع کنند.

رژیم غذایی در مبتلایان به سنگ کیسه صفرا
وحید تاکید کرد: افرادی که دچار این عارضه هستند، باید از غذاهای کم چرب استفاده کنند زیرا دریافت چربی بیشتر سبب افزایش ترشحات کیسه صفرا و درد بیشتر می‌شود.

رژیم غذایی برای مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر
وحید توصیه کرد: این گروه از افراد باید در مصرف شیر دارای لاکتوز، ‌ماست،‌ ترشی، نوشابه، سبزیجات نفاخ مانند کلم، غذاهای حاوی نمک بالا، شکلات و مواد کافئین‌دار احتیاط کنند.

آیا مصرف قهوه سبز سبب لاغری می‌شود؟
وحید عنوان کرد: مصرف یک ماده غذایی به تنهایی سبب کاهش یا افزایش وزن نمی‌شود، بلکه در کنار سایر عوامل مانند افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی تنظیم شده می‌تواند در کاهش یا افزایش وزن دخیل باشد.

البته  افراد به طور کلی می‌توانند روزانه 250 میلی‌گرم قهوه سبز را مصرف کنند. استفاده بیش از حد از این نوشیدنی می‌تواند سبب بی‌خوابی شود.

رژیم غذایی برای سالمندانی که فشار خون و چربی خون بالا دارند
پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: برای کنترل علائم فشار خون، افراد باید میزان سدیم غذایشان را کاهش دهند. همچنین از مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم بیشتر استفاده کنند.

سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی و میوه‌هایی مانند موز، پرتقال، انار، کیوی و آووکادو از منابع غنی پتاسیم محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: مبتلایان به فشار خون باید شیر و مواد لبنی را بیشتر مصرف کنند. از این گذشته، تمام سبزیجات سبز برگ سرشار از منیزیم هستند.

فرحبخش عنوان کرد: افرادی که دارای تری‌گلیسرید بالا هستند، برای پخت و پز باید از روغن‌هایی مانند کلزا،‌ کانولا، زیتون، هسته انگور، کنجد و برای سرخ کردن از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنند و از مصرف روغن‌های جامد (نباتی و حیوانی) خودداری کنند.

وی یادآور شد: سالمندانی که به دلیل مسائلی مانند بی‌دندانی توانایی جویدن سبزیجات را ندارند می‌توانند از سبزیجات بخارپز مانند گل‌کلم، کلم بروکلی، اسفناج و شلغم بهره‌مند شوند.

درمان لاغری و خستگی مفرط
فرحبخش تصریح کرد: افرادی که دچار لاغری و خستگی مفرط هستند باید از نظر جسمانی (کم کاری یا پرکاری تیروئید، کمبود ویتامین‌ها و املاح، عفونت ادراری و مدفوع ) بررسی شوند.

مسائل روحی و روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی نیز می‌تواند در کاهش اشتهای فرد موثر باشد. از طرفی استرس می‌تواند مشکلات گوارشی مانند اسپاسم معده ایجاد کند که در این صورت فرد ترجیح می‌دهد از خوردن غذا امتناع کند.

استفاده از آمپول دکاناندرلون
وی اضافه کرد: از آنجایی که آمپول دکاناندرلون، آمپول هورمونی است بنابراین مصرف آن سبب اختلال جدی در تولید هورمون‌های جنسی می‌شود.

افرادی که با داشتن رژیم غذایی وزن خود را کم کرده‌اند و مجدداً قصد افزایش وزن دارند

فرحبخش اظهار داشت: این گروه از افراد باید از انجام ورزش شدید و سنگین خودداری کنند و روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش ملایم داشته باشند. همچنین مصرف پروتئین بیشتر در کنار آب نیز سبب عضله‌سازی و وزن‌گیری افراد می‌شود.

مواد غذایی مناسب برای افرادی که دچار فشار خون پایین هستند
فرحبخش عنوان کرد: مصرف مواد غذایی که حاوی نمک هستند، مانند زیتون شور، چوب‌شور و زیتون پرورده در این گروه از افراد مفید است.

بر خلاف باورغلط رایج میان مردم استفاده از شیرینی تاثیری در افزایش فشار خون ندارد. همچنین گاهی اوقات وجود بیماری زمینه‌ای مانند کم‌خونی نیز سبب کاهش فشار خون فرد می‌شود، بنابراین بررسی فریتین و ذخیره مغز استخوان آهن ضروری است.

جلوگیری از بروز ترومبوز (لخته‌شدن خون) در افرادی که شیمی درمانی می‌کنند
وی توصیه کرد: این گروه از اشخاص باید آب فراوان، سبزی و میوه‌جات تازه مصرف کنند. همچنین استفاده از سیر نیز سبب رقیق شدن خون می‌شود.

خوردن هفته‌ای سه بار ماهی‌های چرب به علت دارا بودن امگا 3 به جلوگیری از لخته شدن خون در عروق کمک می‌کند.

افرادی که دچار خواب سنگین هستند و صبح‌ها به سختی از خواب برمی‌خیزند
فرحبخش توصیه کرد: افرادی که دچار اضافه وزن هستند، می‌توانند به بیماری آپنه (وقفه تنفسی در خواب) دچار شوند؛ بنابراین این امر سبب می‌شود اکسیژن کافی به بدنشان نرسد، بدخواب شوند و صبح‌ها به سختی از خواب بلند شوند.

از این گذشته، اشخاص کم‌خون نیز باید رژیم غذایی با مکمل مناسب دریافت کنند و مبتلایان به استرس و اضطراب نیز باید از روش‌هایی مانند تن‌آرامی،‌ رژیم ضد التهابی و در صورت نیاز با نظر پزشک از مکمل‌های آرام بخش استفاده کنند.

بدفرمی صورت ناشی از کاهش وزن
خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: اگر رژیم کاهش وزن صحیح و مناسب باشد، کاهش چربی بدن رخ می‌دهد و تغییری در عضله و آب بدن اتفاق نمی‌افتد و صورت دچار بدشکلی و لاغری بیش از حد نمی‌شود.

ماساژ صورت به منظور تقویت و خون‌رسانی عضلات آن و مصرف بیشتر آب، سبزی، میوه و چربی‌های مفید مانند پسته،‌ گردو، بادام، فندق و تخم مرغ که حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند، نیز در حفظ فرم صورت تاثیرگذار است.

لاغری یا چاقی صورت
رحمانی عنوان کرد: رژیم غذایی به خصوصی برای لاغری موضعی وجود ندارد و افراد تنها با استفاده از تمرینات بدنسازی می‌توانند به لاغری موضعی دست پیدا کنند.

رژیم غذایی مناسب باید حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز و تناسب از نظر توزیع کالری در مواد غذایی کالری‌زا باشد. 

رفع مشکل یبوست
وی تاکید کرد: افرادی که دچار این مشکل هستند، باید آب، سبزیجات خام و پخته بیشتری را در وعده‌های نهار و شام مصرف کنند.

نوشیدن آب میوه‌های هسته‌دار مانند آلو و انجیر در صبح ناشتا و آب به همراه کمی لیمو‌ترش تازه در رفع مشکل یبوست موثر است.

از دیگر اقدامات موثر در بهبود این مشکل می‌توان به انجام ورزش هوازی و نرمش روزانه به مدت 15 تا 30 دقیقه اشاره کرد. 

افرادی که صبح‌ها سست و بی‌حال هستند
رحمانی یادآور شد: این گروه از افراد باید از نظر سلامت جسمانی و روحی و روانی مورد آزمایش کامل قرار گیرند. از طرفی کمبود ریز مغذی‌ها مانند ویتامین‌ و مواد معدنی در واکنش‌های متابولیکی بدن و کمبود انرژی تاثیرگذار است.

بررسی خواب مناسب در ساعات شب نیز ضروری است و ابتلا به سندروم خستگی مزمن نیز سبب بی‌حالی فرد در صبح‌ها می‌شود که از طریق مراجعه به پزشک و متخصص تغذیه این مشکل قابل رفع است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطیما
۰۹:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام و احترام
ضمن تشکر از پاسخ های مناسب واطلاعاتی ک در اختیار ما قرار میدین بنده یک نوزاد 7ماهه «دختر»دارم خواب و خوراکش خیلی کم وزن تولد3200 والان 6709لطفا راهنمایی کنید ممنونم
آخرین اخبار